The Influence of Motivational Aspects on Physical Activity and Physical Education of Children with Intellectual Disabilities

Authors

  • Tetyana Prykhodko National University of Ukraine on Physical Education and Sport

Keywords:

мotivation, adaptive physical education, conditions, peculiarities, physical activity, deficiencies of intelligence

Abstract

The problem of potential abilities of persons with intellectual disabilities, their adaptation to life, their socialization becomes of great social significance. Adaptive physical education acts not only as a means of defects elimination in the motor area, but also full physical development, health improvement, adaptation in the society.

The article presents theoretical grounding of necessity of creation of conditions for development of motivation for studies of adaptive physical education and physical activity. It was analyzed special literature and informational sources which represent contemporary views on motivation and conditions that promote positive motivational sphere of children and youth with intellectual disabilities, considering their psychological characteristics and the surrounding social envi­ronment that essentially influence the formation of interest in studies of adaptive physical education. Among the many factors influencing the formation of the motivational sphere it was highlighted the main ones which is the set of external and internal conditions, which in turn creates a teacher of adaptive physical education in collaboration with the teaching staff and family of a student.

References

1. Евсеев С. П. Технологии физкультурно–спортивной деятельности в адаптивной физической культуре : учебник / С. П. Евсеев. – М. : Сов. спорт, 2013. – 388 с. : ил.
2. Гаврилов О. В. Емоційне підкріплення як ефективний фактор формування мовлення у дітей з помірною та тяжкою розумовою відсталістю / О. В. Гаврилов // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. – 2011. – № 17.
3. Докучина Т. О. Мотивація навчання розумово відсталих учнів молодших класів / Т. О. Докучина // Проблемы высшего образования лиц с особенными потребностями. – 2014. – № 1.
4. Калугин М. И. Педагогические условия социальной адаптации умственно отсталых школьников средствами физической культуры : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / М. А. Калугин. – Ярославль, 1998. – 238 с.
5. Пелих Е. Ю. Формирование мотивации к физкультурно-спортивной деятельности у школьников с нарушением интеллекта на занятиях адаптивным физическим воспитанием : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Е. Ю. Пелих. – СПб., 2011. – 166 с.
6. Салимов М. И. Влияние средств физической культуры на подготовленность к социальной адаптации школьников с легкой степенью умственной отсталостью : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / М. И. Салимов. – Екатеринбург, 2006. – 166 с.
7. Ужченко І. Ю. Особливості мотивації навчальної діяльності розумово відсталих молодших школярів / І. Ю. Ужченко // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. – Серія : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. пр. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2011. – № 9. – С. 366–370.
8. Шапкова Л. В. Частные методики адаптивной физической культуры: Учебник. / Л. В. Шапкова. – М. : Сов. спорт, 2007. – 608 с.
9. Шипицина Л. М. Необучаемый ребѐнок в семье и обществе. Социализация детей с нарушением интеллекта / Л. М. Шипицина. – 2-е изд., перераб. и доп. – СПб. : Речь, 2005. – 477 с.

Published

2016-06-30

Issue

Section

Therapeutic Physical Training, Sport Medicine and Physical Rehabilitation

How to Cite

The Influence of Motivational Aspects on Physical Activity and Physical Education of Children with Intellectual Disabilities. (2016). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 22, 102-106. https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/284