On Using Massage in Physical Rehabilitation of Pupils Aged 10–12 with Myopia
Keywords:
rehabilitation, physical, myopia, pupils, reflexology, self-massage, conformity, pointsAbstract
Topicality. With each year grows the number of children which may have vision deviations under the influence of unfavorable conditions. Among children with myopia in all age groups a number of healthy children is twice as lower in comparison with the others, and according to the level of physical development they leg behind the norms. Objective of the study. Usage of massage and studying of its influence on condition of pupils with myopia in the program of physical rehabilitation. Methods of the study. Analysis of literature data on applying massage in case of myopia, estimation of physical condition and evaluation of vision among pupils with myopia while rehabilitation conducting with the use of nerve-point massage of conformity zones of hands. Obtained results. The conducted rehabilitation actions are computed for nine months. All pupils with myopia (control group, pupils = 22) were made nerve-point massage in the main system of conformity and in three-level systems. In the developed program of preparatory, main and final periods the applied nerve-point massage of conformity zones (eyes, liver, gallbladder, kidneys, spine, cerebrum and spinal cord, points of vertebral, temple and supraorbital arteries) in complex with twist gymnastics for oculomotor muscles, finger gymnastics, articulatory gymnastics and respiratory exercises promoted in the main group of renewal of visual acuity to the right and left from 0,4 ± 0,09 units till 0,8 ± 0,1 units (< 0,05); and among 22 pupils of the control group (CG) – from 0,4 ± 0,06 units till 0,6 ± 0,09 units (р>0,05). Conclusions: 1. In physical rehabilitation of pupils with myopia it is possible the use of: classical massage (collar zone, nerve-point massage of points of spine, temple and supraorbital arteries), self-massage of conformity zones (eyes, liver, gallbladder, kidneys, spine, cerebrum and spinal cord, temple and supraorbital arteries) in the main system of conformity and three-level systems. 2. Each pupils with myopia is recommended to conduct self-massage of blood vessels points after awakening and before intense visual loads (for 2–3 minutes) once-twice per week, and self-massage of conformity zones once or twice per week which lasts for 5–7 minutes. 3. Break in massage conducting is defined by disappearance of sickliness in points of conformity. 4. Pupils are allowed to conduct self-massage independently after teaching the methodology of conducting of nerve-point massage of zones of micropuncture systems of conformity of hands and feet.
References
2. Алёшина А. И. Близорукость: причины, профилактика и коррекция / А. И. Алёшина // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт : журнал / уклад. А. В. Цьось, А. І. Альошина. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2014. – Вип. 15. – С. 83–90.
3. Воронов Н. П. Влияние физических упражнений на студентов с нарушением органов зрения / Н. П. Воронов, О. М Столяренко // Физическое воспитание студентов. – 2010. – № 6. – С. 13–15.
4. Господарова Л. В. Опыт применения Су Джок-терапии в офтальмологии / Л. В. Господарова // Оннури терапия. – 2003. – №13. С. 64–69.
5. Гурова Е. В. Особенности адаптационных реакций организма на физические нагрузки оздоровительного характера у детей 8–10 лет с нарушением зрения / Е. В. Гурова // Теория и практика физ. культуры. – 2006. – № 8. – С. 45–48.
6. Жабоедов Г. Д. Миопия / Г. Д. Жабоедов, В. В. Киреев // Лікування та діагностика. – К., 2002. – № 3. – C. 35–43.
7. Івасик Н. Лікувальне плавання, як засіб фізичної реабілітації для дітей молодшого шкільного віку з вадами зору / Н. Івасик, Є. Курташ // Теорія та методика фізичного виховання. – 2010. – № 3. – С. 27–29.
8. Мачерет Е. Л. Руководство по рефлексотерапии / Е. Л. Мачерет, И. З. Самосюк. – 3-е изд., перераб. и доп. – Киев : Выща шк., 1989. – 479 с.
9. Пак Чжэ Ву. Суджок Ки терапии / Пак Чжэ Ву. – М. : Академия улыбки, 2010. – 334 с.
10. Редковец Т. Г. Обоснование включения лечебной гимнастики и саморефлексотерапии в программу физической реабилитации подростков с близорукостью / Т. Г. Редковец, Хайсам Ромман Дж. М. // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання. – 2014. – № 2.– С. 53–60.
11. Сайдашева Э. И. Нейропротекция в детской офтальмологической практике / Э. И. Сайдашева // Вестник Российской военно-медицинской академии. – 2009. – № 3 (27). – С. 101–105.
12. Юрова О. В. Эффективность применения методов рефлексотерапии в коррекции миопии / О. В. Юрова, Л. Г. Агасаров, A. C. Французов // Рефракционная хирургия и офтальмология. – 2011. – № 1. – С. 25–2
13. Lin Zhong. Eye exercises of acupoints: their impact in refractive error and visual symptoms in Chinese urban children / Lin Zhong // BMC Complementary and Alternative Medicine. – 2013. – Vol. 13. – P. 306.
14. Pei-Chang Wu. Effects of Outdoor Activities on Myopia Among Rural School Children in Taiwan / Pei-Chang Wu, Chia-Ling Tsai, Chia-Huo Hu, Yi-Hsin Yang // Ophthalmic Epidemiology. – 2010. – № 17(5). – P. 338–342.