Об использовании массажа в физической реабилитации школьников 10–12 лет с миопией
Ключові слова:
реабілітація, фізична, міопія, школярі, рефлексотерапія, самомасаж, відповідність, точкиАнотація
Використання масажу у фізичній реабілітації школярів 10–12 років із міопією. Актуальність. Із кожним роком зростає кількість дітей, у яких при впливі несприятливих факторів можуть виникнути проблеми із зором, короткозорість. Серед осіб із короткозорістю у всіх вікових групах кількість здорових дітей удвічі менша, порівняно з іншими, а за рівнем фізичного розвитку вони відстають від норми Мета дослідження – використання в школярів із короткозорістю в програмі з фізичної реабілітації масажу та вивчення його впливу на їх стан. Методи дослідження – аналіз літературних даних про застосування масажу при короткозорості, оцінка фізичного стану та оцінка зору в школярів із короткозорістю при проведенні реабілітації з використанням точкового самомасажу зон відповідності кисті. Отримані результати. Проведені реабілітаційні заходи розраховано на дев’ять місяців. Усім школярам із міопією (ОГ, п = 22) проводили точковий масаж в основній системі відповідності й у трирівневих системах. У розробленій програмі в підготовчому, основному та завершальному періодах застосовували точковий масаж зон відповідності (очей, печінки, жовчного міхура, нирок, хребта, головного й спинного мозку, точок хребетної, скроневих і надочноямкових артерій) у комплексі з твіст-гімнастикою для окорухових м’язів, пальчиковою гімнастикою, артикуляційною гімнастикою й дихальними вправами, що сприяло в основній групі відновленню гостроти зору праворуч та ліворуч від 0,4 ± 0,09 ум. од. до 0,8 ± 0,1 ум. од. (< 0,05); а у 22 школярів контрольної групи (КГ) – з 0,4 ± 0,06 ум. од. до 0,6 ± 0,09 ум. од. (р>0,05). Висновки. У фізичній реабілітації школярів із міопією можливе застосування класичного масажу (комірцевої ділянки, точкового масажу точок хребетних, скроневих і надочноямкових артерій), самомасаж зон відповідності (очей, печінки, жовчного міхура, спинного та головного мозку, нирок, хребта, хребетної, скроневих і надочноямкових артерій) в основній системі відповідності та трирівневих системах. Кожному школяреві з короткозорістю рекомендують проводити самомасаж судинних точок після пробудження й перед напруженим зоровим навантаженням (2–3 хвилини) один-два рази на тиждень, а також самомасаж зон відповідності один раз або двічі на тиждень тривалістю 5–7 хвилин. Перерва в проведенні масажу визначається зникненням хворобливості в точках відповідності, а відновлення самомасажу – появою хворобливості в точках відповідності. Проведення самомасажу школярами можливе після навчання методики проведення точкового самомасажу зон мікропунктурних систем відповідності кисті й стоп.
Посилання
2. Алёшина А. И. Близорукость: причины, профилактика и коррекция / А. И. Алёшина // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт : журнал / уклад. А. В. Цьось, А. І. Альошина. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2014. – Вип. 15. – С. 83–90.
3. Воронов Н. П. Влияние физических упражнений на студентов с нарушением органов зрения / Н. П. Воронов, О. М Столяренко // Физическое воспитание студентов. – 2010. – № 6. – С. 13–15.
4. Господарова Л. В. Опыт применения Су Джок-терапии в офтальмологии / Л. В. Господарова // Оннури терапия. – 2003. – №13. С. 64–69.
5. Гурова Е. В. Особенности адаптационных реакций организма на физические нагрузки оздоровительного характера у детей 8–10 лет с нарушением зрения / Е. В. Гурова // Теория и практика физ. культуры. – 2006. – № 8. – С. 45–48.
6. Жабоедов Г. Д. Миопия / Г. Д. Жабоедов, В. В. Киреев // Лікування та діагностика. – К., 2002. – № 3. – C. 35–43.
7. Івасик Н. Лікувальне плавання, як засіб фізичної реабілітації для дітей молодшого шкільного віку з вадами зору / Н. Івасик, Є. Курташ // Теорія та методика фізичного виховання. – 2010. – № 3. – С. 27–29.
8. Мачерет Е. Л. Руководство по рефлексотерапии / Е. Л. Мачерет, И. З. Самосюк. – 3-е изд., перераб. и доп. – Киев : Выща шк., 1989. – 479 с.
9. Пак Чжэ Ву. Суджок Ки терапии / Пак Чжэ Ву. – М. : Академия улыбки, 2010. – 334 с.
10. Редковец Т. Г. Обоснование включения лечебной гимнастики и саморефлексотерапии в программу физической реабилитации подростков с близорукостью / Т. Г. Редковец, Хайсам Ромман Дж. М. // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання. – 2014. – № 2.– С. 53–60.
11. Сайдашева Э. И. Нейропротекция в детской офтальмологической практике / Э. И. Сайдашева // Вестник Российской военно-медицинской академии. – 2009. – № 3 (27). – С. 101–105.
12. Юрова О. В. Эффективность применения методов рефлексотерапии в коррекции миопии / О. В. Юрова, Л. Г. Агасаров, A. C. Французов // Рефракционная хирургия и офтальмология. – 2011. – № 1. – С. 25–2
13. Lin Zhong. Eye exercises of acupoints: their impact in refractive error and visual symptoms in Chinese urban children / Lin Zhong // BMC Complementary and Alternative Medicine. – 2013. – Vol. 13. – P. 306.
14. Pei-Chang Wu. Effects of Outdoor Activities on Myopia Among Rural School Children in Taiwan / Pei-Chang Wu, Chia-Ling Tsai, Chia-Huo Hu, Yi-Hsin Yang // Ophthalmic Epidemiology. – 2010. – № 17(5). – P. 338–342.