The Structure of the Functional Image of a Successful Football Coach
Keywords:
interpersonal interaction, image of a coach, psychological structure of an image, interpersonal perceptionAbstract
Topicality. The modern view on the training process involves not only the analysis of the influence of the coach on an athlete, but also certain interest in a coach’s personality. Image largely determines the effectiveness of a coach. Some authors emphasize the importance of the problem of formation of an active, efficient image of a coach that helps to improve the performance of competitive activities of athletes. At present, the problem of the image of a coach remains studied insufficiently. Objective. Theoretical analysis of the problem of influence of coach image on the effectiveness of sports activities; theoretical and empirical grounding of social and psychological components of a sports coach image. Results. Belonging to a sports team and the role of a coach in it for achievement of high sports result is a categorical value for athletes. The image of a coach influences the quality and content of communication and is formed through a form of interpersonal reflection: sensory reflection (appearance), generalized reflection (concept), affective reflection (attitude), concrete tool (activity). Image structure includes cognitive, affective and behavioral components of the coach personality. Conclusion. The image of a successful coach can be seen as an emotionally charged mental image, which in the perception of athletes is identified with the group and solo sports success, and which is able to induce an increase in the effectiveness of athletes actions.
References
2. Анохин П. К. Очерки по физиологии функциональных систем / П. К. Анохин. – М. : [б. и.], 1975. – 170 с.
3. Бушуева Т. Н. Формирование имиджа спортивного тренера как фактора результативности соревновательной деятельности : автореф. дис. … канд. наук по физ. воспитанию и спорту по специальности 13.00.04 / Т. Н. Бушуева. – Челябинск, 2007.
4. Леонтьев А. Н. Деятельность, сознание, личность / А. Н. Леонтьев. – М. : [б. и.], 1975.
5. Ломов Б. Ф. Теория функциональных систем в физиологии и психологии / Б. Ф. Ломов, В. Б. Швырков, Д. Г. Шевченко. – М. : Наука, 1978. – 370 с.
6. Молоканов М. В. Двухмерное пространство моделей коммуникативного взаимодействия / М. В. Молоканов // Вопросы психологи. – 1995. – № 5. – С. 51–59.
7. Москаленко В. В. Психологія соціального впливу / В. В. Москаленко – К. : Центр учб. л-ри, 2007. – 447 с.
8. Перелыгина Е. Б. Психология имиджа / Е. Б. Перелыгина. – М. : Аспект Пресс, 2002. – 223 с.
9. Петровская Т. В. Образ тренера как элемент коммуникативной педагогической системы тренер-спортсмен / Т. В. Петровская // Рудиковские чтения : материалы VIII Междунар. науч.-практ. конф. психологов физической культуры и спорта. – М. : РГУФКСМиТ, 2012. – С. 48–50.
10. Петровська Т. В. Соціально-психологічні фактори економічної поведінки / Т. В. Петровська // Соціальна психологія. – 2004. – № 4. – С. 23–35.
11. Петровский В. А. Личность в психологии: парадигма субъективности / В. А. Петровский. – Ростов-на-Дону : Из-во «Феникс», 1996. – 512 с.
12. Петровский В. В. Организация спортивной тренировки / В. В. Петровский. – Киев : Здоровья, 1978. – 95 с.
13. Позднышев Е. В. Имидж спортсмена: пабликрилейшнз в спорте : науч.-метод. / Е. В. Позднышев. – Киев : ЧПП. 2003. – 106 с.
14. Проценко Г. В. Стиль спілкування тренера як фактор успішності сумісної діяльності спортивної команди : автореф. дис. … канд. наук із фіз. вих. і спорту за спец. 24.00.01/ Г. В. Проценко. – К., 2010. – 20 с.
15. Рогалева Л. Влияние спортивной деятельности на личность юного спортсмена в зависимости от установок тренера. / Л. Рогалева // Спортивный психолог. – 2004. – № 1. – С. 54–58.
16. Tajfel H. Differentsatson socsal groups:Student thesocial psihoiogy ofinter group relations / H. Tajfel. – L. : Academic Press, 1978. – Р. XV.
17. Body Image In Sport – An Update From Sports Coach UK [Elektronik resourse]. – Mode of access : http://www.sportscoachuk.org/node/252413 – назва з екрану.