Структура функціонального іміджу успішного тренера з футболу

Автор(и)

  • Тетяна Петровська Національний університет фізичного виховання та спорту України
  • Андрій Малиновський Національний університет фізичного виховання та спорту України

Ключові слова:

міжособистісна взаємодія, імідж тренера, психологічна структура іміджу, міжособистісне сприйняття

Анотація

Актуальність. Сучасний погляд на тренувальний процес передбачає не тільки аналіз процесу впливу тре­нера на спортсмена й результати змагальної діяльності, але й певний інтерес до особистості того, хто керує цим процесом, тобто тренера. Імідж великою мірою визначає ефективність тренера. Ряд науковців підкрес­люють важливість проблеми формування ефективного іміджу (образу) тренера, тобто дієвого, який реально сприяє підвищенню результативності змагальної діяльності спортсменів. На сьогодні проблема іміджу спортивного тренера залишається недостатньо вивченою. Мета роботи – теоретичний аналіз проблеми впливу іміджу тренера на результативність спортивної діяльності; теоретичне обґрунтування та емпіричне дослід­ження соціальних і психологічних складників іміджу спортивного тренера. Результати. Приналежність до спортивної команди та роль тренера в ній для досягнення високого спортивного результату є категоріальною цінністю для спортсменів. Образ тренера впливає на якість і зміст взаємодії та формується через форми міжособистісного відображення: конкретно-почуттєвого відображення (зовнішній вигляд), узагальненого відображення (поняття), афективного відображення (відносини), конкретно-інструментального (діяльність). Структура іміджу включає когнітивну, афективну та поведінкову складові частини особистості носія іміджу, яка має своє емоційне забарвлення та оцінне ставлення в суб’єкта сприйняття. Висновки. Імідж тренера може розглядатися як фактор підвищення ефективності групової взаємодії в тому випадку, якщо актуальний профе­сійний імідж збігається з очікуваним та ідентифікується з груповим успіхом та задоволеністю потреб спортсменів.

Посилання

1. Андреева Г. М. Социальная психология / Г. М. Андреева. – М. : [б. и.], 2001.
2. Анохин П. К. Очерки по физиологии функциональных систем / П. К. Анохин. – М. : [б. и.], 1975. – 170 с.
3. Бушуева Т. Н. Формирование имиджа спортивного тренера как фактора результативности соревновательной деятельности : автореф. дис. … канд. наук по физ. воспитанию и спорту по специальности 13.00.04 / Т. Н. Бушуева. – Челябинск, 2007.
4. Леонтьев А. Н. Деятельность, сознание, личность / А. Н. Леонтьев. – М. : [б. и.], 1975.
5. Ломов Б. Ф. Теория функциональных систем в физиологии и психологии / Б. Ф. Ломов, В. Б. Швырков, Д. Г. Шевченко. – М. : Наука, 1978. – 370 с.
6. Молоканов М. В. Двухмерное пространство моделей коммуникативного взаимодействия / М. В. Молоканов // Вопросы психологи. – 1995. – № 5. – С. 51–59.
7. Москаленко В. В. Психологія соціального впливу / В. В. Москаленко – К. : Центр учб. л-ри, 2007. – 447 с.
8. Перелыгина Е. Б. Психология имиджа / Е. Б. Перелыгина. – М. : Аспект Пресс, 2002. – 223 с.
9. Петровская Т. В. Образ тренера как элемент коммуникативной педагогической системы тренер-спортсмен / Т. В. Петровская // Рудиковские чтения : материалы VIII Междунар. науч.-практ. конф. психологов физической культуры и спорта. – М. : РГУФКСМиТ, 2012. – С. 48–50.
10. Петровська Т. В. Соціально-психологічні фактори економічної поведінки / Т. В. Петровська // Соціальна психологія. – 2004. – № 4. – С. 23–35.
11. Петровский В. А. Личность в психологии: парадигма субъективности / В. А. Петровский. – Ростов-на-Дону : Из-во «Феникс», 1996. – 512 с.
12. Петровский В. В. Организация спортивной тренировки / В. В. Петровский. – Киев : Здоровья, 1978. – 95 с.
13. Позднышев Е. В. Имидж спортсмена: пабликрилейшнз в спорте : науч.-метод. / Е. В. Позднышев. – Киев : ЧПП. 2003. – 106 с.
14. Проценко Г. В. Стиль спілкування тренера як фактор успішності сумісної діяльності спортивної команди : автореф. дис. … канд. наук із фіз. вих. і спорту за спец. 24.00.01/ Г. В. Проценко. – К., 2010. – 20 с.
15. Рогалева Л. Влияние спортивной деятельности на личность юного спортсмена в зависимости от установок тренера. / Л. Рогалева // Спортивный психолог. – 2004. – № 1. – С. 54–58.
16. Tajfel H. Differentsatson socsal groups:Student thesocial psihoiogy ofinter group relations / H. Tajfel. – L. : Academic Press, 1978. – Р. XV.
17. Body Image In Sport – An Update From Sports Coach UK [Elektronik resourse]. – Mode of access : http://www.sportscoachuk.org/node/252413 – назва з екрану.

Завантаження

Опубліковано

2016-06-30

Номер

Розділ

Олімпійський і професійний спорт

Як цитувати

Структура функціонального іміджу успішного тренера з футболу. (2016). Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 22, 132-139. https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/291