To the USE of Health-forming Technologies in the Process of Physical Education of Posture Students
Keywords:
physical education, students, health-forming technologiesAbstract
The current health condition of Ukrainian population in general, and children and young people in particular, is a significant challenge to the society and the state, and without exaggeration, is a real threat to humanitarian security.
Researches of experts affirm deterioration in recent decades of health condition of students. Systematic analysis of literary sources, national and foreign practical experience has allowed to establish that this phenomenon is associated with a number of objective and subjective reasons: low economic standard of lifing of most students; conditions of educational activities, lack of the mechanism of promotion of culture of healthy living among students; low activity towards own health; decreased interest of students to the unity of spiritual and physical basis in a person.
According to many scientists, posture is used as a characteristic of physical development of an individual and his health. It is well known that fault in posture negatively affects functioning of internal organs, cardiovascular, respiratory and digestive systems, and has negative impact on the level of physical and mental performance of an individual. Functional faults of posture are the most common deviations of the musculoskeletal system among the modern students.
Summarizing the views of experts, we can state the fact that the problem of correction of postural violations among students was examined by a number of scientists, however, the issue of their correction taking into account the condition of biogeometrical profile, in our opinion, has not yet received in-depth research and development, and this determines the relevance of our further research.
References
2. Базылюк Т. А. Игровой аквафитнес в физическом воспитании студентов : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Т. А. Базылюк, Ж. Л. Козина. – Харьков : Точка, 2013. – 144 с.
3. Дутчак М. В. Парадигма оздоровчої рухової активності: теоретичне обґрунтування і практичне застосування / М. В. Дутчак // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – К. : Олімп. л-ра. – 2015. – № 2. – С. 44–52.
4. Кашуба В. О. Оцінювання та аналіз складових здорового способу життя студентської молоді / В. О. Кашуба, С. М. Футорний, О. В. Андрєєва // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – Х., 2012. – № 7. – С. 59–65.
5. Кашуба В. А. Современные подходы к здоровьесбережению студентов в процессе физического воспитания / В. А. Кашуба, С. М. Футорный, Е. В. Андреева // Физическое воспитание студентов. — Харьков, 2012. – № 5. – С. 50–58.
6. Рудницький О. В. Корекція тілобудови студенток засобами оздоровчого фітнесу : автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. і спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / О. В. Рудницький. – К., 2016. – 24 с.
7. Стратегии и рекомендации по здоровому образу жизни и двигательной активности : [сб. материалов Всемир. орг. здравоохранения] / Е. В. Имас, М. В. Дутчак, С. В. Трачук. – Киев : Олимп. лит., 2013. – 528 с.
8. Футорный С. М. Здоровьесберегающие технологии в процессе физического воспитания студенческой молодежи : [монография] / С. М. Футорный. – Киев : Саммит-книга, 2014. – 296 с.
9. Юрчишин Ю. В. Технологія залучення студентів до рухової активності оздоровчої спрямованості у процесі фізичного виховання : автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. і спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / Ю. В. Юрчишин. – К., 2012. – 20 с.
10. Ячнюк М. Ю. Технологія впровадження засобів активного туризму в рекреаційну діяльність студентської молоді : автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. і спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / М. Ю. Ячнюк. – К., 2016. – 22 с.