Examination of the Effectiveness of the Methodology of Teaching of Coordination Exercises of Pupils of Junior School Age with Mental Retardation at the Lessons of Physical Culture
Keywords:
mental retardation, coordination, pupils of primary school, experimental methods of teachingAbstract
In the work was found investigation of the effectiveness of teaching methods of exercises coordination pupils of primary school with mental retardation on the lessons of physical culture. On the basis of the methodology was taken the concept of the interrelation between of coordination skills and mental processes and properties. It was shown that increases coordination skills are higher compared with the conventional in under the experimental technique of physical training, which is also effective to a certain extent. It was found that pupils of primary school of experimental group influenced by the author’s method classes are becoming homogeneous by the indexes coordination. It is confirming coefficients of variation. The prospect of further research will be studying the effect of experimental methods in mental processes and characteristics of children with mental retardation.
References
2. Коханець П. П. Формування фізичних і вольових здібностей у дітей молодшого шкільного віку в процесі спрямованої фізичної підготовки : автореф. дис. … канд. наук з фіз. культури і спорту : спец. 24.00.02 – фізична культура, фізичне виховання різних груп населення / Петро Петрович Коханець. – Львів, 2006. – 20 с.
3. Максимова С. Ю. Изучение особенностей физического развития дошкольников 6–7 лет с ЗПР / С. Ю. Максимова, А. О. Бекавшаров, М. В. Кошелева // Ученые записки университета Лесгафта. – 2009. – № 8. – С. 83–86.
4. Маматова З. Р. Особливості розвитку рухової сфери у дітей із затримкою психічного розвитку 11–15 років / З. Р. Маматова // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. – Серія : Соціально-педагогічна. – 2012. – №. 19 (2). – С. 339–347.
5. Покаместова О. В. Особенности детей с задержкой психического развития (ЗПР) в период обучения в начальной школе / О. В. Покаместова // Проблемы науки. – 2014. – №12 (30). – С.126–127.
6. Приймаков А. А. Особенности управления движениями разной координационной структуры у детей младшего школьного возраста / А. А. Приймаков, И. И. Козетов, Е. Ейдер // ППМБПФВС. – 2008. – № 1. – С. 123–127.
7. Сергієнко Л. П. Комплексний педагогічний контроль розвитку координаційних здібностей дітей у віці 13–14 років / Л. П. Сергієнко // Слобожанський науково-спортивний вісник. – 2015. – №. 4 (48). – С. 78–83.
8. Шарий Д. В. Комплексний педагогічний контроль розвитку координаційних здібностей дітей у віці 7–8 років / Д. В. Шарий // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету. – Серія : Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. – Чернігів : ЧДПУ ім. Т. Г. Шевченка, 2009. – С. 347–350.
9. Шмаргун В. М. Психолого-педагогічна корекція затримки психічного розвитку дітей молодшого шкільного віку (на основі занять фізичними вправами в умовах загальноосвітньої школи) : автореф. дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.07 / В. М. Шмаргун ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К., 2000. – 19 c.