A Dynamics of the Special Physical Preparedness of Volley-ballers is in the Process of Annual Training Cycle
Keywords:
volley-ballers, special physical preparedness, training cycle, intercommunication, technical preparednessAbstract
In the article the dynamics of the special physical preparedness and intercommunication of it are reflected with technical preparedness. It is well-proven that under act of methodology of the speed-up special physical preparedness the indexes of technical preparation improve more effectively.
Experimental methodology sent to intensive development of the special physical qualities in considerable measures positively influenced on the whole on the special physical preparedness of volley-ballers of experimental group. Сomparing the scores of establishing and forming experiments under act of authorial methodology of volley-baller of experimental group attained considerable scores on the all investigational indexes of the special physical preparation.
On all indexes of the special preparation of volley-baller ЕG, comparing to data of control group, substantially improved the scores (р < 0,01÷0,001). It is explained by that in KG not used practically, so widely the special exercises for trainer devices that considerably accelerated development indexes of the special preparation. Although the reaction of players of different line of business was different depending on complication and character of display in non-standard terms.
The got scores of research of the special physical preparedness and her intercommunication testify with the indexes of technical preparedness, that under act of authorial methodology of volley-baller considerably improved the indexes of technical preparation.
References
2. Губа В. П. Волейбол в университете: теоретическое и учебно-методическое обеспечение системы подготовки студентов в спортивном клубе / В. П. Губа, А. В. Родин. – М. : Сов. спорт, 2009. – 166 с.
3. Дмитриев С. В. Закономерности формирования и совершенствования систем движений спортсменов в контексте проблем теории решения двигательных задач : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки и оздоровительной физической культуры» / С. В. Дмитриев. – М., 1991. – 34 с.
4. Железняк Ю. Д. Волейбол : учеб. для ин-тов физкультуры / Ю. Д. Железняк, А. В. Ивойлов. – М. : Физкультура и спорт, 1991. – 238 с.
5. Илышич В. И. Физическая культура студента : учебник / В. И. Ильинич. – М. : Гардарики, 2003. – 448 с.
6. Ким М. Я. Индивидуализация игровой подготовки волейболисток с учетом особенностей решения оперативных задач: на примере групп спортивного совершенствования : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки и оздоровительной физической культуры» / М. Я. Ким. – М., 1994 – 22 с.
7. Клещев Ю. Н. Волейбол (школа тренера) / Ю. Н. Клещев. – М. : Физкультура и спорт, 2005. – 400 с.
8. Родин А. В. Особенности подготовки спортсменов различной квалификации в спортивных играх (психофизиологический аспект) / А. В. Родин // Теория и практика физической культуры. – № 3. – 2010. – С. 78–83.
9. Сакун Э. И. Построение учебного процесса по физическому воспитанию студентов в вузе / Э. И. Сакун. – М. : Дашков и Ко, 2009. – 206 с.
10. Філіпов В. В. Теоретико-методичні аспекти формування рухових дій в спортивних іграх / В. В. Філіпов, В. І. Гаркуша, С. В. Гаркуша // Вісник Чернігівського держ. пед. ун-ту ім. Т. Г. Шевченка. – Вип. 54. – Серія : Педагогічні науки. – Чернігів : ЧДПУ, 2008. – № 54. – С. 412–-418.
11. Shondell D. The Volleyball Coaching Bible / D. Shondell, C. Reynaud. – Champaign : Human Kinetics, 2002. – 384 p.
12. Sozanski H. Kierowanie jako czynnik optymali-zacji trening / H. Sozanski, W. Zaporozhanow. – Warszawa, 1993. – 351 s.