Unstimulated Development of Motor quality Girls of Different Somatotypes During 8–14 Years

Authors

  • Vladimir Mysiv Kamianets-Podіlskyi National Ivan Ohiienko University

Keywords:

girls, somatotype, movement quality, unstimulated development

Abstract

Objective: To study the changes of features in their motor skills development in unstimulated Somatotypes different girls over 814 years. The main objective of the study was to determine the magnitude of the differences in growth parameters studied motor skills of girls. Material: 20 each somatotype girls who at baseline was eight years old; 38 girls of astenoid somatotype, 63 thoracic 45 muscular, 26 dyhesty somatotypes who at baseline was eleven years old. Results: for primary school girls with different somatotype observed similar tendencies of static strength endurance, speed and absolute muscle strength between 11 and 14 years speed force, at a certain age further development of specific motor characteristics. In all other cases studied movement as observed patterns of development associated with uneven growth rate indicators. Conclusions: The findings largely due to differences in the systems of the body due to the affiliation to a certain somatotype girls.

References

1. Арєф’єв В. Г. Фізична культура в школі (молодому спеціалісту) : навч. посіб. [для студ. вищих навч. закл.] / В. Г. Арєф’єв, Г. А. Єдинак. – 3-тє вид. переробл. і доповн. – Кам’янець-Подільський : ПП Буй¬ницький О. А., 2007. – 248 с.
2. Бальсевич В. К. Очерки по возрастной кинезиологии человека / В. К. Бальсевич. – М. : Теория и практика физ. культуры, 2009. – 218 с.
3. Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання / І. Д. Бех. – К. : [б. в.], 1998. – 203 с.
4. Гасюк І. Л. Програмування оздоровчої спрямованості уроків фізичної культури для дівчат 11–14 років різних соматотипів : дис. на здобуття наук. ступеня. канд. наук з фіз. вих. і сп. : [24.00.02] «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / Гасюк Ігор Леонідович. – Львів, 2003. – 254 с.
5. Єдинак Г. А. Соматотипи і розвиток фізичних якостей дітей : монографія / Г. А. Єдинак, М. Зубаль, В. М. Мисів. – Кам’янець-Подільський : Оіюм, 2011. – 280 с.
6. Зайцева В. В. Методология индивидуального подхода в оздоровительной физической культуре на основе современных информационных технологий : автореф. дис. на соискание ученой степени д-ра пед. наук : [спец.] 13.00.04 «Теория и методика физ. воспитания, спортивной тренировки и оздоровительной физ. культуры» / В. В. Зайцева. – М. : ВНИИФК, 1995. – 41 с.
7. Ильин Е. П. Психология индивидуальных различий / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2004. – 702 с.
8. Коваленко Т. Г. Социально-биологические основы физической культуры : монография / Т. Г. Коваленко. – Волгоград : ВГУ, 2000. – 224 с.
9. Любомирский Л. Е. Закономерности развития сенсомоторных функций у детей школьного возраста : автореф. дис. на соискание ученой степени д-ра биол. наук : [спец.] 03.00.13 «Физиология человека и животных» / Л. Е. Любомирский. – М., 1989. – 35 с.
10. Лях В. И. Двигательные способности школьников: основы теории и методики развития / В. И. Лях. – М. : Терра-Спорт, 2000. – 241 с.
11. Никитюк Б. А. Интеграция знаний в науках о человеке (интегративная анатомическая антропология) : монография / Б. А. Никитюк. – М. : СпортАкадемПресс, 2000. – 440 с.
12. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: фізична культура. 1–4 класи. – Ірпінь : Перун, 2005. – 112 с.
13. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: фізична культура. 5–12 класи : навч.-практ. видання. – Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. – 272 с.
14. Роль среды и наследственности в формировании индивидуальности человека : монография / под ред. И. В. Равич-Щербо. – М. : Науч.-исслед. ин-т общей и пед. психол. АПН СССР ; Педагогика, 1988. – 336 с.
15. Слюсарчук В. В. Програмування занять з покращення фізичного стану дітей 8–10 років у процесі фізичного виховання : дис. на здобуття наук. ступеня. канд. наук з фіз. вих. і сп. : [24.00.02] «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / Слюсарчук Віктор Васильович. – Івано-Франківськ, 2012. – 235 с.
16. Фізична культура і здоров’я : прогр. фізичного виховання учнів загальноосвітнього навчального закл. 5–9 класи. – К. : Літера, 2009. – 110 с.
17. Шиян Б. М. Наукові дослідження у фізичному виховання та спорті : навч. посіб. [для факульт. фіз. вих. і спорту вищ. навч. закл. ІІ–ІV рівнів акред.] / Б. М. Шиян, Г. А. Єдинак, Ю. В. Петришин. – 2-ге вид., стереот. – Кам’янець-Подільський : ТОВ «Друкарня “Рута”», 2013. – 280 с.
18. Ashmore P. C. Role of physical anthropology in intermediate and secondary education / P. C. Ashmore // Am. J. Phys. Antropol. – 2005. – № 41. – P. 154–162.
19. Bouchard C. Genetics of fitness and physical performance / C. Bouchard, R. M. Malina, L. Peruse. – Champaign, IL. : Human Kinetics, 1997. – 400 p.
20. Vincent W. J. Statistic in kinesiology / W. J. Vincent. – 3-rd ed. – Champaign : Human kinetics, 2005. – 312 p.

Published

2020-01-11

Issue

Section

Physical Education of Different Groups

How to Cite

Unstimulated Development of Motor quality Girls of Different Somatotypes During 8–14 Years. (2020). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 18, 76-81. https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/415