Нестимульований розвиток рухових якостей дівчаток із різними соматотипами впродовж 8–14 років
Ключові слова:
дівчатка, соматотипи, рухові якості, нестимульований розвитокАнотація
Мета статті – вивчити особливості зміни показників рухових якостей при їх нестимульованому розвитку в дівчаток різних соматотипів упродовж 8–14 років. Основне завдання дослідження полягало у визначенні величини розбіжності в прирості показників досліджуваних рухових якостей таких дівчаток. По 20 дівчаток кожного соматотипу, яким на початку дослідження виповнилося вісім років; 38 дівчаток астеноїдного, 63 – торакального, 45 – м’язового, 26 – дигестивного соматотипів, яким на початку дослідження виповнилося одинадцять років, брали участь у дослідженні. Протягом навчання в початковій школі дівчатка з різними соматотипами відзначаються схожими тенденціями розвитку статичної силової витривалості, швидкісної й абсолютної м’язової сили, між 11 і 14 роками – швидкісної сили, у певному віці – додатково розвитком окремих рухових якостей. У всіх інших випадках досліджувані рухові якості відзначаються особливостями розвитку, що пов’язані з неоднаковим темпом приросту показників. Отже, одержані дані значною мірою зумовлені відмінностями в розвитку систем організму у зв’язку з приналежністю дівчаток до певного соматотипу.
Посилання
2. Бальсевич В. К. Очерки по возрастной кинезиологии человека / В. К. Бальсевич. – М. : Теория и практика физ. культуры, 2009. – 218 с.
3. Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання / І. Д. Бех. – К. : [б. в.], 1998. – 203 с.
4. Гасюк І. Л. Програмування оздоровчої спрямованості уроків фізичної культури для дівчат 11–14 років різних соматотипів : дис. на здобуття наук. ступеня. канд. наук з фіз. вих. і сп. : [24.00.02] «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / Гасюк Ігор Леонідович. – Львів, 2003. – 254 с.
5. Єдинак Г. А. Соматотипи і розвиток фізичних якостей дітей : монографія / Г. А. Єдинак, М. Зубаль, В. М. Мисів. – Кам’янець-Подільський : Оіюм, 2011. – 280 с.
6. Зайцева В. В. Методология индивидуального подхода в оздоровительной физической культуре на основе современных информационных технологий : автореф. дис. на соискание ученой степени д-ра пед. наук : [спец.] 13.00.04 «Теория и методика физ. воспитания, спортивной тренировки и оздоровительной физ. культуры» / В. В. Зайцева. – М. : ВНИИФК, 1995. – 41 с.
7. Ильин Е. П. Психология индивидуальных различий / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2004. – 702 с.
8. Коваленко Т. Г. Социально-биологические основы физической культуры : монография / Т. Г. Коваленко. – Волгоград : ВГУ, 2000. – 224 с.
9. Любомирский Л. Е. Закономерности развития сенсомоторных функций у детей школьного возраста : автореф. дис. на соискание ученой степени д-ра биол. наук : [спец.] 03.00.13 «Физиология человека и животных» / Л. Е. Любомирский. – М., 1989. – 35 с.
10. Лях В. И. Двигательные способности школьников: основы теории и методики развития / В. И. Лях. – М. : Терра-Спорт, 2000. – 241 с.
11. Никитюк Б. А. Интеграция знаний в науках о человеке (интегративная анатомическая антропология) : монография / Б. А. Никитюк. – М. : СпортАкадемПресс, 2000. – 440 с.
12. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: фізична культура. 1–4 класи. – Ірпінь : Перун, 2005. – 112 с.
13. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: фізична культура. 5–12 класи : навч.-практ. видання. – Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. – 272 с.
14. Роль среды и наследственности в формировании индивидуальности человека : монография / под ред. И. В. Равич-Щербо. – М. : Науч.-исслед. ин-т общей и пед. психол. АПН СССР ; Педагогика, 1988. – 336 с.
15. Слюсарчук В. В. Програмування занять з покращення фізичного стану дітей 8–10 років у процесі фізичного виховання : дис. на здобуття наук. ступеня. канд. наук з фіз. вих. і сп. : [24.00.02] «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / Слюсарчук Віктор Васильович. – Івано-Франківськ, 2012. – 235 с.
16. Фізична культура і здоров’я : прогр. фізичного виховання учнів загальноосвітнього навчального закл. 5–9 класи. – К. : Літера, 2009. – 110 с.
17. Шиян Б. М. Наукові дослідження у фізичному виховання та спорті : навч. посіб. [для факульт. фіз. вих. і спорту вищ. навч. закл. ІІ–ІV рівнів акред.] / Б. М. Шиян, Г. А. Єдинак, Ю. В. Петришин. – 2-ге вид., стереот. – Кам’янець-Подільський : ТОВ «Друкарня “Рута”», 2013. – 280 с.
18. Ashmore P. C. Role of physical anthropology in intermediate and secondary education / P. C. Ashmore // Am. J. Phys. Antropol. – 2005. – № 41. – P. 154–162.
19. Bouchard C. Genetics of fitness and physical performance / C. Bouchard, R. M. Malina, L. Peruse. – Champaign, IL. : Human Kinetics, 1997. – 400 p.
20. Vincent W. J. Statistic in kinesiology / W. J. Vincent. – 3-rd ed. – Champaign : Human kinetics, 2005. – 312 p.