Grounding and Development of the Program with the Use of Facilities of Ecological Tourism for the Children of Midchildhood
Keywords:
students of primary school, ecotourism, recreational and health improving programAbstract
The program of activity for primary school children is theoretically substantiated and developed that involves the use of the means of ecotourism and focused on the increase of the level of ecological culture, physical activity, and indices of physical state. Methods of research include analysis of special scientific and methodological literature; study and generalization of pedagogical experience; anthropometric research methods, methods of pedagogical and psychological diagnosis (observation, conversation, pedagogical experiment), a qualitative analysis of the results of the experiment, methods of mathematical analysis of the results of the study. The study involved 191 of 2–4 grade students of secondary schools N 62, 85, 241 in Kiev. Based on the data of ascertaining experiment the schedule of the program for primary school students is presented. The program lasts for 106 hours and consisted of theoretical and practical material. The paper presents the structure and content of the program, which includes educational and environmental, research, cultural and entertaining, informational and health improving activities, and practical lessons as well.
References
2. Жук А. О. Програмування фізкультурно-оздоровчих занять аквафітнесом з дітьми молодшого шкільного віку : автореф. дис. на здобуття вченого ступеня канд. наук із фіз. вих. і спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / А. О. Жук. – К. : НУФВСУ, 2011. – 20 с.
3. Круцевич Т. Ю. Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді : навч. посіб. / Т. Ю. Круцевич, М. І. Воробьев, Г. В. Безверхня. – К. : Олімп. л-ра, 2011.– 224 с.
4. Москаленко Н. В. Теоретико-методичні засади інноваційних технологій в системі фізичного виховання молодших школярів : дис. д-ра наук з фіз. виховання і спорту : 24.00.02 / Н. В. Москаленко. – Дніпропетровськ, 2009. – 461с.
5. Норбоев А. Г. Формирование устойчивой экологической культуры у школьников / А. Г. Норбоев // Молодой ученый. – 2011. – Т. 2, № 12. – С. 117–120.
6. Саїнчук О. М. Переваги застосування скандинавської ходьби у підвищенні рухової активності та профілактиці захворюваності молодших школярів / О. М. Саїнчук // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – 2013. – № 1. – С. 85–90.
7. Семененко В.П. Закаливание в физкультурно-оздоровительной работе с младшими школьниками : дис. … канд. наук по физ. воспитанию и спорту : спец. 24.00.02 «физическая культура, физическое воспитание ранних групп населения» / В. П. Семененко. – Киев, 2005. – 197 с
8. Система психолого-педагогической диагностики и оценки для экологического образования в интересах устойчивого развития / под ред. Г. А. Ягодина. – М. : МИОО, 2010. – С. 127–189.
9. Фізична культура в школі : навч. прогр. для 1–4, 5–9 класів загальноосвітніх навч. закл. – К. : Літера ЛТД, 2011 .– 352 с.
10. Чернявський М. Рекреаційно-оздоровчі технології в процесі фізичного виховання молодших школярів / М. Чернявський, О. Андрєєва // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – К., 2007. – № 3. – С. 30–33.