Teaching Students to Methods of Self-evaluation and Monitoring of the Status and Level of Health for All Years of Study

Authors

  • Ruslana Valetska Lesya Ukrainka Eastern European National University

Keywords:

static health, dynamic health, personal sanatory system

Abstract

It is indicated that the main task of a school subject «Health Basics» is the development of studentsʼ motivation to respect for life and health; formation of students’ beliefs regarding sustainable priority health as a basic condition for the implementation of physical, mental, social and spiritual potential of man according to its individual characteristics; methods of teaching students self-esteem and status control and the level of health in all years of study. The article outlines that the effective resolution of the issue of preservation and promotion of health and its impact on the formation of the schoolboy possible by the use of appropriate pedagogical – valeological technology in learning the subject «Fundamentals of Health». Actually the teacher bases of health in terms of optimizing training - training process, in order to develop healthy lifestyles and health student should have a structured theoretical knowledge and practical skills and abilities to teach students methods of self-assessment and monitoring of health status and in all years of study; know the principles of construction and general requirements for individual sanatory system.

References

1. Амосов Н. М. Раздумья о здоровье / Н. М. Амосов. – М. : Физкультура и спорт, 1987. – 64 с.
2. Андреев Ю. А. Дальше жизни длится день: наши возможности и сверхвозможности в построении собственного здоровья / Ю. А. Андреев. – СПб : ИД «Невський проспект», 1977. – 313 с.
3. Богданова Г. П. Школьникам – здоровый образ жизни / Г. П. Богданова. – М. : ФиС, 1989. – 192 с.
4. Валецька Р. О. Основи валеології : підручник / Р. О. Валецька. – Луцьк : Волин. кн., 2007. – 347 с.
5. Валецька Р. О. Методика навчання основ здоров’я : підручник / Р. О. Валецька. – Луцьк : Волин. кн, 2010. – 234 с.
6. Валеологія в школі і вдома. Роль батьків у формуванні збереження і зміцнення здоров’я підлітків : посіб. для батьків / Т. Бойченко, Н. Колодій, А. П. Царенко, Ю. Жеребецький, Д. Голій, Р. Луцюк. – К. : Логос, 1999. – 88 с.
7. Валеологічна освіта та виховання: сучасні підходи, доступність і шляхи їх розвитку в Україні : зб наук.- практ. ст. / за заг ред. В. М. Оржевської. – К. : Магістр-S. 1999. – 120 с.
8. Дерябин А. М. Продлите молодость свою. / А. М. Дерябин. – Душанбе : Изд-тво ЦК КП Таджикистана, 1991. – 334с.
9. Дободин В.Т. Здоровье и духовность / В.Т. Дободин. – СПб. : АО «Комплект», 1991 – (Путь к единству. Т.1, ч. 1, 2). – 389 с.
10. Иванченко В. А. Как бытьт здоровым / В. А. Иванченко. – 20 изд., перераб. и доп. – СПб. : АО, 1994. – 302 с.
11. Концепція валеологічної освіти педагогічних працівників / Інформ. вісн. (вища освіта). – К. : НМЦВО. – № 6. – С. 34–38.
12. Навчання здорового способу життя на засадах розвитку навичок через систему шкільної освіти: оцінка ситуації / О. М. Балакірєва, Л. С. Ващенко, Т. Сакович, П. Ю. Дуплянко [та ін.]. – К. : Держ. ін-т проблем сім’ї та молоді, 2004. – 108 с.
13. О возможности количественной оценки уровня здоровья человека / Г. Л. Апанасенко // Гигиена и санитария. – М., 1985. – № 6. – С. 56–58.

Published

2020-01-12

Issue

Section

Physical Education of Different Groups

How to Cite

Teaching Students to Methods of Self-evaluation and Monitoring of the Status and Level of Health for All Years of Study. (2020). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 17, 83-88. https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/474