School Health Component of the Process of Physical Education for University Students
Keywords:
health saving high educational system, healthy lifestyle, physical educationAbstract
There are questions which are not resolved yet and they deal with the category of purpose, composition, characteristics of health-promoting activities in higher education establishments, its place and role in creating conditions for the physical, mental and social well-being of students in health saving higher educational system of university. The main aims of this research are: 1) to define the pedagogical conditions that characterize health saving higher educational system of physical training; 2) to analyze students’ lifestyle and their participation in physical training and sports activities. The recently accomplished experimental investigation has allowed to settle the dynamic development of healthy lifestyle indicators, which were used by the students. This thesis has firstly revealed social and objective factors which characterize health saving higher educational system for the higher educational establishments, which have the great impact on the forming process of needs for the constant physical education. The worked out and realized in the pedagogical experiment approach to the organizational university process for physical education, has conduced the more developed students’ attitude towards the whole training process and has given the elements of creativity, research activity in university process, and all these have given the great start to its affectivity.
References
2. Закурин Л. В. Формирование потребности к занятиям физической культурой студентов у студентов технического вуза на основе использования рейтинговой системы оценивания : автореф. дис. на сoискание ученой степени канд. пед. наук : 13.00.04. / Л. В. Закурин – Шуя, 2005. – 17 с.
3. Зубалій М. Д. Структурні компоненти здорового способу життя старшокласників / М. Д. Зубалій, С. А. Закопайло // Молодежь третьего тысячелетия : [сб. науч. ст. : в 3-х т.]. – Т. II. – Одесса : ИСУ, 2000. – С. 394–399.
4. Кашуба В. А. Анализ использования здоровьесберегающих технологий в процессе физического воспитания студенческой молодежи / В. А. Кашуба, С. М. Футорный, Е. В. Андреева // Теория и методика физ. культуры. – 2012. – № 1. – С. 73–81.
5. Круцевич Т. Ю. Сoциальнo-педагoгические аспекты системы физическoгo вoспитания / Т. Ю. Круцевич // Фізичне вихoвання, спoрт і культура здoрoв’я у сучаснoму суспільстві : зб. наук пр. – Луцьк, 2002. – С. 125–131.
6. Куц О. С. Інтеграція цінностей фізичної культури у професійній підготовці педагога з фізичного виховання (повідомлення третє) / О. С. Куц, М. О. Третьяков, І. Лапичак // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2003. – № 15. – С. 119–124.