The System of Training for Future Specialists in Physical Rehabilitation to Ensure Social Adaptation of Pupils with Cerebral Palsy
Keywords:
physical rehabilitation specialists, system training, children with cerebral palsy, social adaptationAbstract
Based on experimental data, scientific literature data and practical experience, the system of training of future specialists in physical rehabilitation to social adaptation of pupils with cerebral palsy is developed. The system provides relationship content, principles, forms, gradual pedagogical control conditions and their implementation at every stage of the system. The content of the training is: organization of a special course of study for credit system, training in subject-evolving environment, special consultative workshops in early pedagogical practices accumulation of each individual student package-visual information support classes with students with cerebral palsy, pedagogical practice.
References
1. Ганзина Н. В. Система рекреативно-восстановительных мероприятий в социальной адаптации инвалидов с последствиями детского церебрального паралича : автореф. дис. на соискание наученой сте¬пени канд. пед. наук : [спец.] 13.00.04 «Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки и оздоровительной физической культуры» / Н. В. Ганзина. – М. : РГАФК, 1997. – 21 с.
2. Демчук С. П. Зміст фізичного виховання в соціальній інтеграції та реабілітації школярів 15–16 років з церебральним паралічем : дис. ... канд. наук з фіз. вих. і спорту : [спец.] 24.00.02 / Демчук Світлана Петрівна. – Рівне, 2003. – 192 с.
3. Єдинак Г. А. Фізичне виховання дітей з церебральним паралічем : монографія / Г. А. Єдинак. – Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький, 2009. – 394 с.
4. Єдинак Г. А. Теоретико-методичні основи рухової діяльності дітей з церебральним паралічем у фізичному вихованні : автореф. дис. на здобуття вченого ступеня д-ра наук з фіз. вих. та спорту : 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / Г. А. Єдинак – К., 2010. – 53 с.
5. Качмар О. О. Параметри ходи пацієнтів з дитячим церебральним паралічем / О. О. Качмар // Укр. вісник психоневрології. – 2000. – Т. 8. – Вип. 2 (24). – С. 66–68.
6. Ковінько М. С. Професійно-прикладна спрямованість занять фізичною культурою з учнями з церебральним паралічем : метод. рек. / М. С. Ковінько, О. С. Куц. – Львів : Наук.-вид. центр ЛНУ ім. І. Франка, 2002. – 45 с.
7. Круцевич Т. Ю. Контроль в физическом воспитании детей, подростков и юношей : учеб. пособие / Т. Ю. Круцевич, М. И. Воробьев. – Киев : Поліграф-Експрес, 2005. – 195 с.
8. Левченко И. Ю. Технологии обучения и воспитания детей с нарушениями опорно-двигательного аппарата : учеб. пособие / И. Ю. Левченко, О. Т. Приходько. – М. : Академия, 2001. – 186 с.
9. Ли Е. С. Социально-педагогические аспекты и модифицированные методические приемы оздоровления инвалидов с последствиями заболевания детским церебральным параличом средствами физической культуры : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук : 13.00.04 «Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки и оздоровительной физической культуры» / Е. С. Ли. – М. : ВНИИФК, 1997. – 18 с.
10. Сисоєва С. О. Освітні технології: методологічний аспект / С. О. Сисоєва // Професійна освіта: педагогіка і психологія : польсько-український щорічник / за ред. Т. Левовицького, І. Вільш, І. Зязюна, Н. Ничкало. – Київ ; Ченстохова, 2000. – С. 351–368.
11. Философия науки в опоросах и ответах : учеб. пособие / В. П. Кохановский. – Ростов на/Д. : Феникс, 2006. – 352 с.
12. Corbin C. B. Fitness for Life / C. B. Corbin, R. Lindsey. – updated 5-th edition. – Champaign, 2006. – 327 p.
13. Liukkonen J. Psychology for physical educators: student in focus / J. Liukkonen – 2-nd edition. – Windsor : Human Kinetics, 2007. – 293 p.
14. Stallings V. A. Nutritional status and growth of children with diplegic or hemiplegic cerebral palsy / V. A. Stallings, E. B. Charney, J. C. Davies, C. E. Cronk // Dev. Med. & Child. Neurol. – 1993. – № 35. – P. 997–1006.
2. Демчук С. П. Зміст фізичного виховання в соціальній інтеграції та реабілітації школярів 15–16 років з церебральним паралічем : дис. ... канд. наук з фіз. вих. і спорту : [спец.] 24.00.02 / Демчук Світлана Петрівна. – Рівне, 2003. – 192 с.
3. Єдинак Г. А. Фізичне виховання дітей з церебральним паралічем : монографія / Г. А. Єдинак. – Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький, 2009. – 394 с.
4. Єдинак Г. А. Теоретико-методичні основи рухової діяльності дітей з церебральним паралічем у фізичному вихованні : автореф. дис. на здобуття вченого ступеня д-ра наук з фіз. вих. та спорту : 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / Г. А. Єдинак – К., 2010. – 53 с.
5. Качмар О. О. Параметри ходи пацієнтів з дитячим церебральним паралічем / О. О. Качмар // Укр. вісник психоневрології. – 2000. – Т. 8. – Вип. 2 (24). – С. 66–68.
6. Ковінько М. С. Професійно-прикладна спрямованість занять фізичною культурою з учнями з церебральним паралічем : метод. рек. / М. С. Ковінько, О. С. Куц. – Львів : Наук.-вид. центр ЛНУ ім. І. Франка, 2002. – 45 с.
7. Круцевич Т. Ю. Контроль в физическом воспитании детей, подростков и юношей : учеб. пособие / Т. Ю. Круцевич, М. И. Воробьев. – Киев : Поліграф-Експрес, 2005. – 195 с.
8. Левченко И. Ю. Технологии обучения и воспитания детей с нарушениями опорно-двигательного аппарата : учеб. пособие / И. Ю. Левченко, О. Т. Приходько. – М. : Академия, 2001. – 186 с.
9. Ли Е. С. Социально-педагогические аспекты и модифицированные методические приемы оздоровления инвалидов с последствиями заболевания детским церебральным параличом средствами физической культуры : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук : 13.00.04 «Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки и оздоровительной физической культуры» / Е. С. Ли. – М. : ВНИИФК, 1997. – 18 с.
10. Сисоєва С. О. Освітні технології: методологічний аспект / С. О. Сисоєва // Професійна освіта: педагогіка і психологія : польсько-український щорічник / за ред. Т. Левовицького, І. Вільш, І. Зязюна, Н. Ничкало. – Київ ; Ченстохова, 2000. – С. 351–368.
11. Философия науки в опоросах и ответах : учеб. пособие / В. П. Кохановский. – Ростов на/Д. : Феникс, 2006. – 352 с.
12. Corbin C. B. Fitness for Life / C. B. Corbin, R. Lindsey. – updated 5-th edition. – Champaign, 2006. – 327 p.
13. Liukkonen J. Psychology for physical educators: student in focus / J. Liukkonen – 2-nd edition. – Windsor : Human Kinetics, 2007. – 293 p.
14. Stallings V. A. Nutritional status and growth of children with diplegic or hemiplegic cerebral palsy / V. A. Stallings, E. B. Charney, J. C. Davies, C. E. Cronk // Dev. Med. & Child. Neurol. – 1993. – № 35. – P. 997–1006.
Downloads
Published
2020-01-13
Issue
Section
Professional Training of Physical Education and Sport Specialists
How to Cite
The System of Training for Future Specialists in Physical Rehabilitation to Ensure Social Adaptation of Pupils with Cerebral Palsy. (2020). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 16, 33-37. https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/496