Scientific and Methodological Principles of Evaluation of Educational Achievements of Students’ Training
Keywords:
educational achievements, physical education, students, higher educational establishmentsAbstract
The article highlights scientific and methodological principles of evaluation of educational achievements in physical education of students. It was grounded the model of evaluation of educational achievements in physical culture of students. In its basis there underlies interconnection of principles (of individuality, regularity and systematization, of planned character and topicality, efficiency, openness and transparence, objectivity and unity of requirements, mutual respect), components (methodological, procedural and technical), functions (diagnostic, informational, educational, prognostic, stimulating, controlling and corrective), forms (verbal, nonverbal, collective and digital) and methods (monitoring, interview, oral questioning, written control, didactic tests, testing) of control.
It was developed a personality-oriented methodology of evaluation of educational achievements in physical education of students taking into account competence approach in education.
References
2. Безносюк О. О. З історії питання про контроль та оцінку знань студентів / О. О. Безносюк // Вісник Київського національного університету ім. Тараса Шевченка. – Серія : Військово-спеціальні науки. – 2000. – Вип. 2. – С. 17–20.
3. Безносюк О. О. Система модульно-рейтингового контролю успішності студентів (на матеріалах підготовки офіцерів запасу у вищих навчальних закладах) : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Безносюк Олександр Олексійович ; Центр. ін.-т післядиплом. пед. освіти АПН України. – К., 2001. – 22 с.
4. Біла О. Г. Тестові завдання як засіб контролю і самоконтролю рівня залишкових знань студентів / О. Г. Біла // Ефективність і нові форми діагностики рівня підготовки фахівців у ВНЗ : матеріали наук.-метод. конф. – Львів : ЛНУ, 2004. – С. 75–78.
5. Бочарнікова В. М. Провідні функції контролю навчальної діяльності студентів / В. М. Бочарнікова // Вісник Черкаського держ. ун-ту ім. Б. Хмельницького. – Серія : Психолого-педагогічні науки. – 1997. – Вип.4. – С. 51–58.
6. Голубєва Н. В. Контроль та оцінювання знань студентів вищої школи: протиріччя та перспективи / Н. В. Голубєва // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти : зб. наук. пр. – 2005. – Вип. 15. – Х. : ХНПУ, 2005. – С. 57–63.
7. Гронлунд Н. Е. Оцінювання студентської успішності : практ. посіб. / Н. Е. Гронлунд. – К. : Навч.-метод. центр «Консорціум із удосконалення менеджмент-освіти в Україні», 2005. – 311 с.
8. Гусак П. М. Практика рейтингового оцінювання знань та умінь студентів / П. М. Гусак. // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету ім. М. П. Коцюбинського. – Серія : Педагогіка і психологія. – Вінниця, 1999. – № 1. – С. 32–37.
9. Єсаулов А. О. Контроль навчальних досягнень студентів / А. О. Єсаулов. – К. : НАУ, 2005. – 148 с.
10. Лузан П. Г. Методика тестування рівня професійної компетентності майбутніх фахівців-аграрників : метод. посіб. для наук.-пед. працівників вищ. аграрних навч. закл. / П. Г. Лузан. – К. : Нац. ун-т біоресурсів і природокористування України, 2008. – 136 с.
11. Приходько В. В. Педагогічний контроль у вищій школі : [навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл.] / В. В. Приходько, В. Г. Вікторов ; заг. ред. В. В. Приходька. – Дніпропетровськ : НГУ, 2009. – 150 с.