Analysis of Methodological Approaches to Teaching the Techniques of Unarmed Combat
Keywords:
martial arts, training equipment motor actionsAbstract
This paper presents an analysis of modern approaches to teaching the techniques of unarmed combat. Martial arts is a sport-applied direction of martial arts that allows you to play in different conditions and provisions of both single and multiple opponents, using four main types of equipment: drums, throwing, free from seizures, attacks with weapons and against him. The uniqueness of hand-to-hand fighting as taught to the technique of motor actions is that in the process of training sessions are modeled with varying degrees of conditionality situation of direct, face-to-face confrontation with the enemy. The formation of science-based content and methodologically justified sequence learning the technique of unarmed combat, is currently on fundamental theoretical and scientific positions. Scientific-methodological basis of learning technology of motor action is a holistic understanding of the learning process as a system that integrates the achievements of scientific theories to characterize its composition, structure and principles upon which it operates. Despite the fact that martial arts has long been firmly established in the curriculum of training in higher educational institutions, law enforcement agencies, training program, training methods melee classes by special physical training is constantly being improved. At the same time the problem of sequence learning techniques and identifying the most common mistakes in the learning process is one of the insufficiently developed in the theory and methodology of martial arts.
References
2. Вагин А. Ю. Биомеханические критерии рациональности и эффективности техники ударных действий в карате : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук : спец. 01.02.08 « Биомеханика» / А. Ю. Вагин. – М., 2009. – 24 с.
3. Данильченко В. А. Обучение технике рукопашного боя на основе использования возможностей информационно-методической программы «Правозащитник» / В. А. Данильченко, Ю. Л. Хлевна // Молодіжний науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. – Луцьк, 2012. – № 6. – С. 7–11.
4. Естемесов А. З. Оптимизация методики обучения рукопашному бою в учебных заведениях правоохранительных органов : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук : 13.00.04 «Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки и адаптивной физической культуры» / А. З. Естемесов. – Алматы, 2006. – 28 с.
5. Кочергин А. Н. Интеграция технико-тактической, физической и психологической подготовки к рукопашному бою : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки, оздоровительной и адаптивной физической культуры» / А. Н. Кочергин. – СПб., 2011. – 25 с.
6. Лапутин А. Н. Дидактическая биомеханика проблемы и решения / А. Н. Лапутин // Наука в олимпийском спорте. – 1995. – № 2 (3). – С. 42–51.
7. Мунтян В. С. Определение биомеханических показателей технических действий в единоборствах / В. С. Мунтян // Физическое воспитание студентов. – 2013. – № 4. – С. 63–67.
8. Сырников А. Ю. Повышение эффективности обучения курсантов приемам рукопашного боя на основе индивидуализации учебного процесса : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теория и методика физ. воспитания, спортивной тренировки и адаптивной физической культуры» /А. Ю. Сырников. – Челябинск, 2001. – 24 c.
9. Шестаков М. П. Проблемы использования информационного подхода при разработке теории обучения человека движениям / М. П. Шестаков // Наука в олимпийском спорте. – 2004. – № 2. – С. 108–113.