Characteristics of the Spatial Organization of the Body of Elementary School Children with Hearing Deprivation
Keywords:
spatial organization of the human body, adaptive physical education, school-age children, hearing lossAbstract
An important indicator of health is the spatial organization of the body. The uniqueness of this indicator is that the spatial organization of the body reflects both the epochal changes of the biological nature of a person, and the relatively short-term effects of influance of natural and social environment. The aim of investigation is to examine the spatial organization of the body of the younger pupils with hearing deprivation. Results konstatuvalnoho experiment revealed specific features of the spatial organization of the body of children 8–9 years of hearing deprivation. Increasing from year to year the number of students from various functional disorders of the musculoskeletal system and disharmonious of physical development suggests that nowadays the effectiveness of the adaptive physical education associated with the introduction of modern biomechanical technology. Effective results aimed correction of the spatial organization of the body of pupils with hearing deprivation can only result from accounting Bio-geometry patterns morphofunctional structure of their body.
References
2. Дяченко А. А. Корекція порушень постави дітей молодшого шкільного віку з пониженим зором засобами фізичного виховання : дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. виховання і спорту за спеціальністю : 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / А. А. Дяченко. – К., 2010. – 190 с.
3. Зияд Хамиди Ахмад Насраллах. Коррекция нарушений осанки слабослышащих школьников средствами физического воспитания : дис. на соискание ученой степени канд. наук по физ. воспитанию и спорту за спец. : 24.00.02 «Физическая культура, физическое воспитание разных групп населения» / Зияд Хамиди Ахмад Насраллах. – Киев, 2008. – 180 с.
4. Евсеев С. П. Теория и организация адаптивной физической культуры : учебник : в 2 т. / под общ. ред. С. П. Евсеева. – М., 2007. – 448 с.
5. Изаак С. И. Мониторинг физического развития и физической подготовленности (теория и практика) / С. И. Изаак. – М. : Сов. спорт, 2005. – 196 с.
6. Кашуба В. А. Контроль состояния пространственной организации тела человека в процессе физи-ческого воспитания: история вопроса, состояние, пути решения / В. Кашуба, Р. Бибик, Н. Носова // Молодіжний науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт : журнал / уклад. : А. В. Цьось, А. І. Альошина. – Луцьк : Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2012. – Вип. 7. – С. 10–19.
7. Носова Н. Л. Контроль пространственной организации тела школьников в процессе физического воспитания : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. по физическому воспитанию и спорту : спец. 24.00.02 «Физическая культура, физическое воспитание разных групп населения» / Н. Л. Носова. – Киев, 2008. – 21 с.
8. Седляр Ю. В. Структура средств и методов подготовки в адаптивной физической культуре и спорте / Ю. В. Седляр // Вісн. Чернігів. держ. пед. ун-ту ім. Т. Г.Шевченка. – Вип. 102, т.1. – Чернігів : ЧДПУ, 2012. – С. 340–342.
9. Фурман Ю. М. Рухова активність та формування здорового способу життя для осіб з особливими потребами в процесі адаптивного фізичного виховання / Ю. М. Фурман // Молодіжний науковий вісник. Фізичне виховання і спорт : зб. наук. пр. Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2012. – С. 100–104.