Modern Theoretical and Organizational-Methodological Aspects and Prospects for Improving the Physical Preparedness of Students
Keywords:
рhysical training, physical preparedness, students, physical education, health, valueological conceptAbstract
Modern theoretical and organizational-methodical aspects and prospects for improvement of physical preparedness of students are generalized. The structure of physical preparedness in valueological direction is singled out. The theoretical and organizational-methodical aspects of improving the system of physical preparedness of students are revealed. The organizational-pedagogical conditions and principles of perfection of physical preparedness of students are generalized. The features of the content of modern technology of physical preparedness of students are revealed. The most important goal of testing the physical capabilities of the body within the valueological concept of physical preparedness is recognized by the promotion of health, as well as the desire to optimize the functional capacity of the body. In the indicated valueological concept, physical preparedness is considered next to the mental and social preparedness as an important component of human health. In this perspective, physical preparedness is a source and a prerequisite for the future full-fledged life of graduates of higher education institutions. Define from such perspective physical preparedness is the source and precondition of the future full life activity of graduates of higher educational establishments.
References
2. Волков В. Л. Основи теорії та методики фізичної підготовки студентської молоді : навч. посіб. / В. Волков. – Київ : Освіта України, 2008. – 256 с.
3. Глазирін І. Д. Основи диференційованого фізичного виховання : навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл. / Іван Дмитрович Глазирін. – Черкаси : Відлуння-Плюс, 2003. – 352 с.
4. Горбуля В. О. Стан здоров’я, фізичної підготовленості та мотивації до занять фізичним вихованням студентів ЗНУ / В. О. Горбуля, В. Б. Гор¬буля // Педагогіка, психологія та медико-педагогічні проблеми фізичного виховання і спорту : зб. наук. праць / за ред. С. С. Єрмакова. – Харків : ХДАДМ (ХХІІІ), 2005. – № 24. – С. 47–51.
5. Завидівська Н. Н. Фундаменталізація фізкультурно-оздоровчої освіти: аспект здоров’язбережувального навчання студентів : монографія / Наталія Назарівна Завидівська. – Київ : УБС НБУ, 2012. – 402 с.
6. Завидівська Н. Н. Валеопедагогіка – основа вдосконалення фізичної підготовленості студентів в умовах здоров’язбережувального навчання / Наталія Завидівська // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. – Серія № 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична культура і спорт : зб. наук. праць / за ред. Г. М. Арзютова. – Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2015. – Вип. 3K2 (57)15. – С. 131–135.
7. Квашніна Л. В. Фізична підготовленість та рівень адаптаційних можли¬востей у здорових дітей молодшого шкільного віку / Л. В. Квашніна, Ю. А. Маковкіна, А. В. Костенко // Перинатология и Педиатрия : наук.-прак. журн. – 2007. – №1 (29). – С. 42–46.
8. Zavydivska O. Self-management as a condition for creating a health culture among students / Olga I. Zavydivska, Nataliia N. Zavydivska, Olena V. Khanikiants // Journal of Physical Education and Sport(JPES). – 16 Supplement. – I ssue (1). Art 93. – 2016. – P. 592–597.
9. Zavydivska O. The paradigm of health maintenance at Higher Education Institutions as an Important Component of Human Development in Terms of Modernity / Olga I. Zavydivska, Nataliia N. Zavydivska, Olena V. Khanikiants, Olga V. Rymar // Journal of Physical Education and Sport (JPES). – Vol. 17 Supplement. Issue 1. – Art 9. – 2017. – Р. 60–65.