Social and Psychological Components in the Structure of the Image of the Football Coach when Working with Teams of Different Levels

Authors

  • Andriy Malynovskyi National University of Ukraine on Physical Education and Sport
  • Tetyana Petrovska National University of Ukraine on Physical Education and Sport

Keywords:

image of a coach, psychological image structure, personal image determinants

Abstract

An image largely determines the effectiveness of a coach. Some authors emphasize the importance of the problem of forming an effective, efficient image of a coach to help improve the performance of competitive activities of athletes. At present, the problem of the image of a sports coach remains understudied. Objective. To identify individual psychological characteristics determining the formation of the image of a successful football coach. Results. According to the results of our own empirical research we have revealed the factors and individually psychological characteristics of image formation of a successful football coach. The structure of the functional image of a football coach includes the following components: individually psychological qualities and characteristics, behavior and interaction, social status and education, appearance, special knowledge and skills. There was no correlation between age, experience of athletes and an assessment of importance of the components of the image of a coach which may indicate its universality for all the teams. Conclusions. It was identified the components that determine the formation of a positive professional image of a football coach, which can be taken into account in the process of formation and correction of the image at different stages of professional development.

References

1. Бушуева Т. Н. Формирование имиджа спортивного тренера как фактора результативности соревновательной деятельности : автореф. дис. … по специальности 13.00.04 / Т. Н. Бушуева. – Челябинск, 2007.
2. Малиновський А. І. Соціально психологічні складові іміджу спортивного тренера як суб’єкта спортивної діяльності / А. І. Малиновський, Т. В. Петровська // Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. – Серія : Нуково-педагогічні проблеми фізичної культури. – № 4 (74). – Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. – С. 74–77.
3. Малиновський А. І. Особистісні детермінанти іміджу успішного тренера з футболу / А. І. Малиновський, Т. В. Петровська // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки. – Серія : Фізична культура і спорт. – Вип. 23. – Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2016. – С. 132–138.
4. Петровская Т. В. Индивидуально-психологические составляющие функционального имиджа тренера по футболу / Т. В. Петровская, А. И. Малиновский // Наука в олимпийском спорте. – № 2. – 2017. – С. 39–44.
5. Позднышев Е. В. Имидж спортсмена: паблик рилейшнз в спорте. Научно-методическое издание / Е. В. Позднышев. – Киев : ЧПП, 2003. – 106 с.
6. Позднышев Е. В. Имидж футболиста и пути его создания : науч.-метод. изд. / Е. В. Позднышев, В. И. Воронова. – Киев : ФФУ, 2003 – 211 с.
7. Tajfel H. Differentsatson socsal groups:Student thesocial psihoiogy ofinter group relations / H. Tajfel. – L., 1978. – Academic Press. p. XV.
8. Body Image In Sport – An Update From Sports Coach UK [Elektronik resourse]. – Mode of access : http://www.sportscoachuk.org/node/252413 – назва з екрану.

Published

2017-12-28

Issue

Section

Olympic and Professional Sport

How to Cite

Social and Psychological Components in the Structure of the Image of the Football Coach when Working with Teams of Different Levels. (2017). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 28, 217-224. http://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/124