Sectional Model of Organization of Students’ Physical Education in Higher Educational Institutions (on the Example of Table Tennis)

Authors

  • Yevheniya Zakharina Сlassical private university
  • Tetiana Hloba Oles Honchar Dnipropetrovsk National University

Keywords:

physical education, students, higher educational institutions, sectional model, team sports, table tennis

Abstract

The paper presents the data of the analysis of existing approaches to organization of the sectional model of the educational process in physical education of student youth in higher educational institutions. To solve the research tasks, the following methods were used: theoretical analysis and generalization of scientific and methodological literature and documentary materials, comparative method, logical-theoretical analysis, pedagogical and sociological methods of research, and methods of mathematical statistics. The study involved 673 students from 8 higher educational institutions of Ukraine. It was established that table tennis is very popular among student youth. The analysis of possibility of introducing table tennis into the sectional work of students made it possible to establish that there are proper conditions (including organizational, logistical and human resources) for organizing such classes in higher education institutions. At the same time, additional attention should be paid to the program and methodological provision of this activity (development of the program of table tennis classes), because of insufficient theoretical substantiation and inadequate efficiency of existing developments.

References

1. Андрєєва О. Оцінка відношення студентів до організації процесу фізичного виховання у вищих навчальних закладах / О. Андрєєва, О. Садовський // Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. – Луцьк, 2014. – № 15. – С. 31–35.
2. Андрєєва О. Концептуальні та прикладні аспекти технологізації проектувальної діяльності в сфері фізичної рекреації / Олена Андрєєва // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – 2013. – № 1. – С. 35–39.
3. Завидівська Н. Шляхи оптимізації фізкультурно-спортивної діяльності студентів вищих навчальних закладів / Н. Завидівська, І. Ополонець // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. праць. – 2010. – №. 2 (10). – С. 50–54.
4. Иванченко О. А. Организация и содержание внеакадемических занятий настольным теннисом со студентами технических вузов : автореф. дис…. на канд. пед. наук / О. А. Иванченко. – Краснодар, 2006. – 20 с.
5. Катерина У. Соціально-педагогічні передумови впровадження навчально-оздоровчих комплексів в процес фізичного виховання студентів /У. Катерина, О. Андрєєва // Молодіжний науковий вісник Східноєвро¬пейського національного університету ім. Лесі Українки, 2014. – Вип. 14. – С. 18–22.
6. Ковтун Е. В. Основные принципы игры в настольный теннис / Е. В. Ковтун, Т. Н. Мальцева, Ю. Д Терещенко // Спортивные игры : [науч. журн.]. – 2017. – № 2. – С. 15–18.
7. Рекомендації щодо організації фізичного виховання у вищих навчальних закладах. Лист МОН № 1/9-454 від 25 вересня 2015 року «Щодо організації фізичного виховання у вищих навчальних закладах» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/4440
8. Темченко В. А Применение игровых видов спорта в спортивно-ориентированном физическом воспитании студентов / В. А. Темченко, Е. В. Ковтун, Т. Н. Мальцева // Спортивные игры : [науч. журн.]. – 2016. – № 2. – С. 54–57.
9. Тимошенко В. В. Оптимизация процесса физического воспитания в высшем учебном заведении (ВУЗ) с использованием спортивно-ориентированных технологий / В. В. Тимошенко, Я. В. Бобылева // Молодой ученый. – 2013. – № 12. – С. 531–533.

Published

2017-09-30

Issue

Section

Technologies of Education in Physical Сulture

How to Cite

Sectional Model of Organization of Students’ Physical Education in Higher Educational Institutions (on the Example of Table Tennis). (2017). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 27, 42-46. http://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/133