Стан когнітивних функцій учнів старшого шкільного віку як основа побудови програми оздоровчо-рекреаційних занять

Автор(и)

  • Тарас Блистів Національний університет фізичного виховання та спорту України

Ключові слова:

когнітивні функції, психодіагностичне тестування, емоційний стан, пам’ять, школярі, програма занять, рекреаційне заняття

Анотація

У статті представлено результати дослідження когнітивних функцій школярів віком 15–16 років як основи розробки програми оздоровчо-рекреаційних занять. Для виконання завдань дослідження використано такі методи, як аналіз науково-методичної літератури, психофізіологічні методи дослідження, психофізичні тести, методи математичної статистики. У дослідженні взяли участь 50 учнів 15 річного віку (33 хлопці та 17 дівчат) і 49 осіб 16-річного віку (34 хлопці й 15 дівчат). Серед когнітивних функцій учнів старшого шкільного віку ми досліджували функцію пам’яті (обсяг короткострокової пам’яті, обсяг переробки інформації, самоефективність, обсяг уваги), а також визначали їхній емоційний стан (спокійність, тривожність, енергійність, утомленість, піднесення, пригніченість, упевненість у собі, безпорадність). За результатами дослідження когнітивних функцій хлопців і дівчат 15–16 років установлено їх відповідність віковим нормам. У юнаків 15–16 років показники обсягу короткострокової пам’яті вищі, ніж у дівчат, на 7,0–7,4 %. Обсяг переробки інформації вказує на достовірно вищий (p<0,05) середньостатистичний результат у дівчат 15 років, порівняно з хлопцями. У дівчат 16 років середньостатистичний результат обсягу переробки інформації також достовірно вищий (p<0,05), ніж у хлопців. Коефіцієнти варіації обсягу уваги та кількості помилок у юнаків і дівчат 15 років перебувають у діапазоні від 32,5 до 73,8 %, що свідчить про неоднорідність вибірок. Коефіцієнти варіації обсягу уваги та кількості помилок у юнаків і дівчат 16 років перебувають у діапазоні від 31,5 до 59,5 %, що вказує на неоднорідність вибірок. Інтегральний показник емоційного стану в юнаків 16 років становить 6,7 бала, а отже, на його добрий стан. У дівчат 16 років інтегральний показник емоційного стану становив 5,8 бала й відповідав погіршеному стану. Установлено високу варіативність досліджуваних показників у всіх статево-вікових групах. Коефіцієнти варіації перевищували 14,6 %, що вказує на неоднорідність вибірок. Отримані нами результати доцільно враховувати в подальшому під час розробки програм оздоровчо-рекреаційних занять із досліджуваним контингентом.

Посилання

1. Andrieieva O. Rozrobka ta vprovadzhennia tekhnolohii proektuvannia aktyvnoi rekreatsiinoi diialnosti riznykh hrup naselennia [Development and implementation of technology for the design of active recreational activities of various groups of the population]. Sportyvnyi visnyk Prydniprovia [Sports Bulletin Dnieper]. 2015. № 1. S. 4–9.
2. Andrieieva O. V. Kharakterystyka chynnykiv, shcho limituiut vprovadzhennia pozaklasnoi roboty u starshii shkoli [Characterization of factors limiting the implementation of extracurricular activities for physical education in high school] / O.V. Andrieieva, N.V. Kovalova // Teoriia i metodyka fiz vykh. i sportu [Theory and methods of physical education and sport]. № 2. Kyiv. 2013. S. 45–53.
3. Andrieieva O. V., Cherniavskyi M. V. Problemy ta perspektyvy vprovadzhennia rekreatsiino-ozdorovchykh zaniat v zahalnoosvitnikh shkolakh [Problems and prospects of implementation of recreational and recreational activities in secondary schools]. Teoriia i metodyka fiz vykh. i sportu [Theory and methods of physical education and sport]. 2005. № 4. S. 34–36.
4. Blahii O. L. Rukhova aktyvnist yak faktor formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia uchnivskoi molodi [Motor activity as a factor of healthy lifestyle formation in youth ]/ O. L. Blahii, O. V. Andrieieva // Aktualni problemy fizychnoho vykhovannia, reabilitatsii, sportu ta turyzmu . – Zaporizhzhia: materialy III-yi mizhnar. nauk. prakt. konf. KPU [ІІІ International conference proceedings], 2011. – S. 27-28.
5. Bezrukih M. M. Psihofiziologiya rebenka [Psychophysiology of a child] / M. M. Bezrukih, N.V. Dubrovinskaya, D.A. Farber: ucheb. posobie / 2-e izd., dop. M.: Iz-vo Mosk. psihol. – sots. in-ta; Voronezh: MODEK, 2005. 494 s.
6. Psykhodiahnostyka [Psychodiagnostics] : navch. posib. / I. M. Halian. K. : Akademvydav, 2009. 464 s.
7. Korobeynikov G.V. Psihofiziologicheskaya organizatsiya deyatelnosti cheloveka [Psychophysiological organization of human activity] [Tekst]: Monografiya /G.V. Korobeynikov. B. Tserkov, 2008. – 138 s.
8. Korobeinikov H.V. Otsiniuvannia psykhofiziolohichnykh staniv u sporti [Assessment of psychophysiological conditions in sport]: monohrafiia / H. Korobeinikov, Ye. Prystupa, L. Korobeinikova, Yu. Briskin. L.: LDUFK, 2013. – 312 s.
9. Krutsevych T. Teoretychni osnovy doslidzhennia fizychnoi rekreatsii yak naukova problema [Theoretical foundations of the study of physical recreation as a scientific problem] / T. Krutsevych, O. Andrieieva // Sportyvnyi visnyk Prydniprovia [Sports Bulletin Dnieper]. 2013. № 1. S. 5–13.
10. Menshykh O.E. Osoblyvosti neirodynamichnykh ta kohnityvnykh funktsii uchniv starshoho shkilnoho viku z riznym rivnem fizychnoho rozvytku [The Peculiarities of the Neurodynamics and Cognitive Functions of the Senior Schoolchildren with Different Level of Physical Development]. Avtoref. dys. na zdobuttia nauk stupenia k.psykholoh. nauk. za spetsialnistiu 19.00.02 − psykhofiziolohiia. In-t psykholohii imeni H.S. Kostiuka APN Ukrainy. K., 2008.
11. Iarmak O. M. Analiz fizychnoi pidhotovlenosti yunakiv 15–17 rokiv v protsesi fizychnoho vykhovannia [The analysis of physical readiness among youths aged 15–17 years during physical education] // Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu [Bulletin of Taras Shevchenko Chernigiv National Pedagogical University]. Vyp. 118. Tom III, seriia: Pedahohichni nauky. Fizychne vykhovannia i sport. 2014. S. 328–331.
12. Yarmak O., Galan Ya., Nakonechnyi I., Hakman A., Filak Ya., Blahii O. (2017) Screening system of the physical condition of boys aged 15–17 years in the process of physical education. // Journal of Physical Education and Sport. Supplement issue 3, pp. 1017–1023. Doi:10.7752/jpes.2017.s3156.

Завантаження

Опубліковано

2018-09-02

Номер

Розділ

Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення

Як цитувати

Стан когнітивних функцій учнів старшого шкільного віку як основа побудови програми оздоровчо-рекреаційних занять. (2018). Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 31, 17-24. http://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/16