Засоби ерготерапії в підвищенні рівня функціонування та незалежності дітей із церебральним паралічем

Автор(и)

  • Олександр Кущенко Національний університет фізичного виховання та спорту України
  • Володимир Вітомський Національний університет фізичного виховання та спорту України
  • Олена Лазарєва Національний університет фізичного виховання та спорту України
  • Марина Вітомська Національний університет фізичного виховання та спорту України

Ключові слова:

ерготерапія, відновлення, функціонування, активність, участь, фізичні навантаження, фізичні вправи

Анотація

Проблема обмеження соціального функціонування, побутових можливостей і самообслуговування має важливе соціальне значення. Як ерготерапевтичні втручання, дослідники використовують дуже широке коло методів, котрі використовуються окремо й комплексно. Зокрема, у літературі розглянуто питання застосування аудиального зворотного зв’язку, когнітивно-перцептивного та перцептивно-моторного навчання, тренування сенсорно-моторної функції, позиціонування, шинування, техніки Бобат, індукованої обмеженням рухової терапії, бімануальної терапії й цілеспрямованої терапії. Основними критеріями оцінки ефективності ерготерапії є функціональна здатність й участь у суспільному житті. Переважна кількість робіт підтверджує ефективність ерготерапії в покращенні функціонування та якості життя, у проведенні соціальної адаптації. Але систематичні огляди досліджень указують на недостатню доказовість більшості методів та низьку якість досліджень.

Посилання

1. Бардашевський Ю. В. Корекція рухової функції учнів з наслідками дитячого церебрального паралічу засобами фізичної реабілітації : автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. : спец. 24.00.03 / Ю. В. Барда¬шевський. – Київ, 2011. – 22 с.
2. Доценко О. О. Організація соціальної практики дітей дошкільного віку з дитячим церебральним паралічем на заняттях з трудотерапії / О. О. Доценко, Д. С. Бараненкова // Науковий часопис НПУ імені М. П. Дра¬гоманова. – Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. – 2014. – № 25. – С. 41–50.
3. Роменська Т. Г. Особливості формування соціально-побутових навичок у дошкільників з типовим роз¬витком та з дитячим церебральним паралічем / Т. Г. Роменська // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. – Серія «Педагогіка». – 2016. – № 3. – С. 175–182. URI: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/7030.
4. Роменська Т. Г. Поняття «соціально-побутові навички» дошкільників із дитячим церебральним паралічем : міждисциплінарний аналіз проблеми дослідження / Т. Г. Роменська // Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. – 2015. – Вип. 9. – С. 106–115 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ooop_2015_9_18.
5. Таран І. В. Ерготерапія, як сучасний напрямок фізичної реабілітації хворих із травмами й захворюваннями нервової системи / І. В. Таран, Ю. Валюшко // Теоретичні та методичні проблеми фізичної реабілітації : матеріали VІ Всеукр. наук.-метод. конф. – Херсон, 2016. – С. 292–298.
6. Толкачова О. В. Ефективність застосування іпотерапії у фізичній реабілітації дітей 6–8 років з ДЦП в умовах кінно-спортивного комплексу / О. В. Толкачова, В. В. Дорошенко // Науковий часопис На¬ціонального педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : зб. наук. праць. – Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). – 2016. – Вип. 3К 1 (70). – С. 194–198.
7. Христова Т. Є. Кінезотерапія при різних формах дитячого церебрального паралічу / Т. Є. Христова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : зб. наук. праць. – Серія 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)». – 2016. – Вип. 3К 1 (70). – С. 214–217
8. Шевцов А. Г. Кваліфікаційна характеристика окупаціонального терапевта (ерготерапевта) в системі корекційно-реабілітаційної роботи / А. Г. Шевцов // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) : зб. наук. праць. – Кам’янець-Подільський, 2016. – Вип. 7. – T. 2. – С. 409–424.
9. Шевцов А. Г. Окупаціональна терапія як міждисциплінарна сфера реабілітаційної діяльності / А. Г. Шевцов // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. – Серія № 19 «Корекційна педагогіка та психологія» : зб. наук. праць. – Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2007. – № 8. – 120 с. – С. 81–88.
10. Akbayrak T. Assessment of the short-term effect of antispastic positioning on spasticity / T. Akbayrak, K. Armutlu, M. K. Günel, G. Nurlu // Pediatr Int. – 2005. – Vol. 47. – Р. 440–445.
11. Auld M. L. A Single Session of Mirror-based Tactile and Motor Training Improves Tactile Dysfunction in Children with Unilateral Cerebral Palsy: A Replicated Randomized Controlled Case Series / M. L. Auld [et al.] // Physiotherapy Research International. – 2016. – 9 р. doi: 10.1002/pri.1674
12. Beckers L. W. M. E. Feasibility and effect of home-based therapy programmes for children with cerebral palsy: a protocol for a systematic review / L. W. M. E. Beckers [et al.] // BMJ open. 2017. – Vol. 7. – Is. 2. – 7 р. doi:10.1136/bmjopen-2016-013687.
13. Bower E. A randomised controlled trial of different intensites of physiotherapy and different goal-setting procedures in 44 children with cerebral palsy / E. Bower, D. L. McLellan, J. Amey, M. J. Campbell // Developmental Medicine & Child Neurology. – 1996. – Vol. 38. – №. 3. – Р. 226–237.
14. Bumin G. Effectiveness of two different sensory-integration programmes for children with spastic diplegic cerebral palsy / G. Bumin, H. Kayihan // Disabil Rehabil. – 2001. – Vol. 23. – Р. 394–399.
15. Butler C. Effects of neurodevelopmental treatment (NDT) for cerebral palsy: an AACPDM evidence report / C. Butler, J. Darrah // Dev Med Child Neurol. – 2001. – Vol. 43. – Р. 778–90.
16. Carlsen P. N. Comparison of two occupational therapy approaches for treating the young cerebral-palsied child / P. N. Carlsen // Am J Occup Ther. – 1975. – Vol. 29. – Р. 267–272.
17. Coker-Bolt P. Quantifying Real-World Activity and Upper-Limb Use in Children with Cerebral Palsy Using Accelerometers / P. Coker-Bolt [et al.] // American Journal of Occupational Therapy. – 2016. – Vol. 70 – (4_Supplement_1).
18. Dalvand H. Effect of the Bobath technique, conductive education and education to parents in activities of daily living in children with cerebral palsy in Iran / H. Dalvand [et al.] // Hong Kong Journal of Occupational Therapy. – 2009. – Vol. 19. – Is. 1. – Р. 14–19.
19. Dong V. A. Q. Studies comparing the efficacy of constraint-induced movement therapy and bimanual training in children with unilateral cerebral palsy: a systematic review / V. A. Q. Dong [et al.] // Developmental neurorehabilitation. – 2013. – Vol. 16. – Is. 2. – Р. 133–143.
20. Eliasson A. C. The manual ability classification system (MACS) for children with cerebral palsy: scale development and evidence of validity and reliability / A. C. Eliasson // Dev Med Child Neurol. – 2006. – Vol. 48. – Is. 7. – P. 549–554.
21. Exner C. E. Comparative effects of three hand splints on bilateral hand use, grasp, and armhand posture in hemiplegic children: a pilot study / C. E. Exner, B. R. Bonder // Occup Ther J Res. – 1983. – Vol. 3. – Р. 75–92.
22. Fazzi E. Presentation of recommendations for the rehabilitation of children with cerebral palsy / E. Fazzi, E. Castelli // European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine. – 2016. – Vol. 52. – Is. 5. – Р. 691–703.
23. Flegle J. H. Improvement in grasp skill in children with hemiplegia with the MacKinnon splint / J. H. Flegle, J. M. Leibowitz // Res Dev Disabil. – 1988. – Vol. 9. – Р. 145–151.
24. Gelkop N. Efficacy of constraint-induced movement therapy and bimanual training in children with hemiplegic cerebral palsy in an educational setting / N. Gelkop [et al.] // Physical & occupational therapy in pediatrics. – 2015. – Vol. 35. – Is. 1. – Р. 24–39.
25. Guidetti S. Description of self-care training in occupational therapy: case studies of five Kenyan children with cerebral palsy / S. Guidetti, I. Soderback // Occup Ther Int. – 2001. – Vol. 8. – Р. 34–48.
26. Hanzlik J. R. The effect of intervention on the free-play experience for mothers and their infants with developmental delay and cerebral palsy / J. R. Hanzlik // Phys Occup Ther Pediatr. – 1989. – Vol. 9. – Is. 2. – Р 33–51.
27. Hidecker M. J. Inter-relationships of functional status in cerebral palsy: analyzing gross motor function, manual ability, and communication function classification systems in children / M. J. Hidecker [et al.] // Dev Med Child Neurol. – 2012. – Vol. 54. – Is. 8. – P. 737–742.
28. Hidecker M. J. Developing and validating the communication function classification system for individuals with cerebral palsy / M. J. Hidecker [et al.] // Dev Med Child Neurol. 2011. – Vol. 53. – Is. 8. – P. 704–710.
29. Himmelmann K. Communication ability in cerebral palsy: a study from the CP register of western Sweden / K. Himmelmann, K. Lindh, M. J. Hidecker // Eur J Paediatr Neurol. – 2013. – Vol. 17. – Is. 6. – P. 568–574.
30. Hur J. J-A. Skills for independence for children with cerebral palsy: a comparative longitudinal study / J. J-A. Hur // Int J Disabil Dev Educ. – 1997. – Vol. 44. – Р. 263–274.
31. Ketelaar M. Effects of a functional therapy program on motor abilities of children with cerebral palsy / M. Ketelaar [et al.] // Phys Ther. – 2001. – Vol. 81. – Р. 1534–1545.
32. Law M. Neuro developmental therapy and upper-extremity inhibitive casting for children with cerebral palsy / Law M. [et al.] // Dev Med Child Neurol. – 1991. – Vol. 33. – Р. 379–387.
33. Law M. Home and community occupational therapy for children and youth: A before and after study / M. Law [et al.] // Canadian Journal of Occupational Therapy. – 2005. – Vol. 72. – Is. 5. – P. 289–297.
34. Law M. A comparison of intensive neurodevelopmental therapy plus casting and a regular occupational therapy program for children with cerebral palsy / M. Law [et al.] // Dev Med Child Neurol. – 1997. – Vol. 39. – Р. 664–670.
35. McConachie H. A randomized controlled trial of alternative modes of service provision to young children with cerebral palsy in Bangladesh / H. McConachie [et al.] // J Pediatr. – 2000. – Vol. 137. – Р. 769–776.
36. Myrhaug H. T. Intensive training of motor function and functional skills among young children with cerebral palsy: a systematic review and meta-analysis / H. T. Myrhaug [et al.] // BMC pediatrics. – 2014. – Vol. 14. – Is.1. – 19 р.
37. Nicholson J. H. Assessment of upper-limb function and movement in children with cerebral palsy wearing lycra garments / J. H. Nicholson [et al.] // Dev Med Child Neurol. – 2001. – Vol. 43. – Р. 384–391.
38. Noronha J. The effect of positioning on the hand function of boys with cerebral palsy / J. Noronha, A. Bundy, J. Groll // Am J Occup Ther. – 1989. – Vol. 43. – Р. 507–512.
39. Novak I. A systematic review of interventions for children with cerebral palsy: state of the evidence / I. Novak [et al.] // Developmental Medicine & Child Neurology. – 2013. – Vol. 55. – Is. 10. – P. 885–910. DOI: 10.1111/dmcn.12246
40. Palisano R. J. Content validity of the expanded and revised gross motor function classification system / R. J. Palisano [et al.] // Dev Med Child Neurol. – 2008. – Vol. 50. – Is. 10. – P. 744–750.
41. Pope P. M. Postural control in sitting the SAM system: evaluation of use over three years / P. M. Pope, C. E. Bowes, E. Booth // Dev Med Child Neurol. – 1994. – Vol. 36. – Р. 241–252.
42. Ramkumar S. A Study on Effect of Occupational Therapy Intervention Program Using Cognitive-Perceptual and Perceptual-Motor Activities on Visual Perceptual Skills in Children with Cerebral Palsy / S. Ramkumar, A. A. Gupta // Indian Journal of Physiotherapy and Occupational Therapy-An International Journal. – 2016. – Vol. 10. – Is. 3. – Р. 60–68.
43. Reid D. T. A. Infiuences of a hand positioning device on upper-extremity control of children with cerebral palsy / D. T. Reid, A. Sochaniwskyj // Int J Rehabil Res. – 1992. – Vol. 15. – Р. 15–29.
44. Sellers D. Development and reliability of a system to classify the eating and drinking ability of people with cerebral palsy / D. Sellers [et al.] // Dev Med Child Neurol. – 2014. – Vol. 56. – Is. 3. – P. 245–251.
45. Spittle A. J. Cerebral palsy and developmental coordination disorder in children born preterm / A. J. Spittle, J. Orton // Seminars in Fetal and Neonatal Medicine’s. – 2014. – Vol. 19. – Is. 2. – P. 84–89. doi.org/10.1016/ j.siny.2013.11.005.
46. Steultjens E. M. Occupational therapy for children with cerebral palsy: a systematic review / E. M. Steultjens [et al.] // Clinical Rehabilitation. – 2004. – Vol. 18. – Is.1. – Р. 1–14. DOI:10.1191/0269215504cr697oa.
47. Steultjens E. M. J. Occupational therapy for children with cerebral palsy / E. M. J. Steultjens [et al.] // Cochrane Database of Systematic Reviews: 2003(4). 7р. https://postprint.nivel.nl/PPpp1798.pdf.
48. Talbot M. L. The effect of auditorally augmented feedback on the eye-hand coordination of students with cerebral palsy / M. L. Talbot, J. Junkala // Am J Occup Ther. – 1981. – Vol. 35. – Р. 525–528.
49. Taub E. Efficacy of constraint-induced movement therapy for children with cerebral palsy with asymmetric motor impairment / E. Taub, S. L. Ramey, S. DeLuca, K. Echols // Pediatrics. – 2004. – Vol. 113. – Is. 2. – Р. 305–312.
50. Trabacca A. The ICF-CY perspective on the neurorehabilitation of cerebral palsy: a single case study / A. Trabacca [et al.] // J Child Neurol. – 2012. Vol. 27. – Is. 2. – P. 183–190.

Завантаження

Опубліковано

2017-06-30

Номер

Розділ

Лікувальна фізична культура, спортивна медицина й фізична реабілітація

Як цитувати

Засоби ерготерапії в підвищенні рівня функціонування та незалежності дітей із церебральним паралічем. (2017). Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 26, 94-102. http://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/187