Features of Physical Development of Children of Primary School age with Hearing Deprivation

Authors

  • Svetlana Demсhyk National University of Ukraine on Physical Education and Sport

Keywords:

physical, development, children, primary school, age, hearing, deprivation

Abstract

Topicality. Functional insufficiency of the motor analyzer of children with hearing deprivation (HD) has negative impact on their physical development. Research objectives: to characterize the morphological status of pupils who are 610 years old with hearing deprivation and conduct a comparative analysis with their practically healthy peers. The results of the work. Analysis of studies reveals that the boys and girls who are 610 years old with HD in terms of length and body weight are behind their healthy peers from schools (p <0,05). There were no significant differences in terms of body mass index between children who are 610 years old with HD and their practically healthy peers (p> 0,05), except for the 9-year-old girls with HD (p <0,05). Indicators of the chest circumference in boys who are 78 years and girls who are 67 years with HD are statistically significantly lower than similar indicators of healthy peers (p <0,05).

Conclusions. According to the findings of the research results of height, weight and OGK from intergroup tables of rating of physical development of healthy pupils drawn by O. S. Kuts boys and girls who are 610 years old with HD were classified as average, below average and low levels of physical development.

References

1. Байкина Н. Г. Критерии оценки физического развития глухих детей по отбору в специальные школы / Н. Г. Байкина, Н. С. Крайний // Оздоровительная физическая культура и спорт инвалидов : тезисы докл. I Всесоюз. науч.-практ. конф. – Одесса, 1989. – Вып. 2. – С. 4–5.
2. Бунак В. В. Антропологія / В. В. Бунак. – М. : Медгиз, 1941. – 240 с.
3. Круцевич Т. Ю. Методы исследования индивидуального здоровья детей и подростков в процессе физического воспитания / Т. Ю. Круцевич. – Киев : Олимп. лит., 1999. – 232 с.
4. Куц А. С. Модельные показатели физического развития и двигательной подготовлености школьников центральной Украины / А. С. Куц. – Винница : б. и., 1993. – 256 с.
5. Ланда Б. X. Методика комплексной оценки физического развития и физической подготовленности / Б. X. Ланда. – М. : [б. и.], 2005. – 192 с.
6. Ляхова І. М. Теоретико-методичні основи корекції рухової сфери дітей зі зниженим слухом засобами фізичного виховання : автореф. дис. … д-ра пед. наук : спец. 13.00.03 «Корекційна педагогіка» / І. М. Ляхова. – К., 2006. – 44 с.
7. Ставицкая А. Б. Методика исследования физического развития детей и подростков / А. Б. Ставицкая, Д. І. Арон. – М. : Знание, 1976. – 167 с.
8. Сальникова Г. П. Физическое развитие школьников / Г. П. Сальникова. – М. : Просвещение, 1968. – 157 с.
9. Овсянникова Е. Ю. Методика коррекции физического развития и физической подготовленности глухих школьников в процессе непрерывного адаптивного физического воспитания : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04 / Овсянникова Елена Юрьевна. – Ярославль, 2006. – 19 с.

Published

2016-03-31

Issue

Section

Therapeutic Physical Training, Sport Medicine and Physical Rehabilitation

How to Cite

Features of Physical Development of Children of Primary School age with Hearing Deprivation. (2016). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 21, 100-104. http://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/311