Особистісні детермінанти адаптації спортивних педагогів в умовах професійного вигорання

Автор(и)

  • Тетяна Петровська Національний університет фізичного виховання та спорту України

Ключові слова:

професійні деформації, професійне вигорання, емоційне вигорання, адаптивність, психологічний захист

Анотація

Актуальність. У статті розглянуто емоційне вигорання спортивних педагогів як процес професійної деформації та як механізм психологічного захисту. Припускається, що схильність спортивних педагогів до вигорання значною мірою визначається індивідуально-психологічними особливостями їхньої особистості й особистісною адаптивністю. Завдання статті – визначити рівень соціальної адаптивності спортивних педа­гогів, виявити індивідуально-психологічні якості особистості, які детермінують її здатність адапту­ватись; установити особливості прояву вигорання спортивних педагогів із рівнем соціальної адаптації та осо­бистісними якостями. Результати. Високому рівню адаптації сприяють низька агресивність, середній рівень ригідності, самоконтролю, власної ефективності й адекватна самооцінка, а також високий рівень лабіль­ності, конформності й креативності. У всіх групах досліджуваних спортивних педагогів виявлено процес емо­ційного вигорання. Простежено тенденцію підвищення показників емоційного вигорання в осіб із високим рівнем адаптації. Висновки. Розгляд проблеми професійного вигорання з погляду психологічного захисту дасть змогу полегшити розв’язання проблеми оптимізації праці в спортивно-педагогічній сфері, а також сприятиме побудові стратегій професійного самозбереження.

Посилання

1. Воробйов М. І. Психологічний супровід педагогічної діяльності викладача фізичного виховання у процесі його професійного становлення / М. І. Воробйов, Т. В. Петровська, А. А. Кравченко // Актуальні проблеми фізичної культури і спорту : зб. наук. пр. – К., 2007. – Вип. 13. – С. 73–79.
2. Климов Е. А. Психология профессионала / Е. А. Климов. – М. : [б. и.], 1996. – 481 с.
3. Кокун О. М. Оптимізація адаптаційних можливостей людини: психофізіологічні аспекти забезпечення діяльності : монографія / О. М. Кокун. – К. : Міленіум, 2004. – 265 с.
4. Леонтьев А. Н. Проблема деятельности в психологии / А. Н. Леонтьев // Вопросы философии. – 1972. – № 9. – С. 95–106.
5. Петровська Т. В. Майстерність спортивного педагога / Т. В. Петровська. – К. : Олімп. л-ра, 2015. – 184 с.
6. Петровська Т. В. Економіко-психологічна адаптація і стиль життя / Т. В. Петровська // Соціальна психологія – К., 2004. – № 6. – С. 86–93.
7. Петровська Т. В. Адаптаційна сфера особистості як фактор ризику професійної деформації / Т. В. Петровська, А. А. Картузова // Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. – К., 2008. – Т. 10, ч. 2. – С. 381–388.

Завантаження

Опубліковано

2015-12-30

Номер

Розділ

Професійна підготовка фахівців фізичної культури та спорту

Як цитувати

Особистісні детермінанти адаптації спортивних педагогів в умовах професійного вигорання. (2015). Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 20, 22-27. http://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/328