Correctional and Educational work of Children of Junior School age with Hearing Deprivation by Means of Adaptive Physical Education

Authors

  • Svitlana Demchuk National University of Ukraine on Physical Education and Sport
  • Nataliya Bazelchuk Rivne State University Of Humanities

Keywords:

junior, deprivation, hearing, pupil, correction

Abstract

Topicality. Children with hearing deprivation during the day don’t execute physiologically necessary number of moves, but not rationally organized physical cultural and health–improvement measures don’t provide functioning effect in health strengthening. It follows the necessity of scientific grounding of physical education of children with hearing deprivation, development of means, methods and forms of organization of correctional and educational work with them. Objective: To reveal the contents of the plan and correctional and educational work of primary school children with hearing deprivation by means of adaptive physical education of a special boarding school. Results: it was developed the content and plan of correctional and educational work of children of junior school age with hearing deprivation by means of adaptive physical education. Conclusions: it was recorded the positive influence of correctional and educational work of children of junior school age with hearing deprivation on improvement of indices of their physical development, increasing the level of physical preparedness, health strengthening, social adaptation.

References

1. Абилова Э. Н. Особенности развития двигательной сферы глухих детей младшего школьного возраста / Э. Н. Абилова // Дефектология. – 1992. – № 4. – С. 37–43.
2. Байкина Н. Г. Коррекционные основы физической культуры глухих школьников : дис. д-ра пед. наук / Н. Г. Байкина. – М., 1992. – 438 с.
3. Бертынь Г. П. Модель специального коррекционного образовательного учреждения для глухих /Г. П. Бертынь, H. A. Соловьёва // Дефектология. – 1993. – № 6. – 14 с.
4. Болонов Г. П. Физическое воспитание в системе коррекционно-развивающего обучения : прогр. закаливания, оздоровления, организации игр, секций, досуга / Г. П. Болонов. – М. : ТЦ Сфера, 2003. – 160 с.
5. Дмитриев A. A. Физическая культура в специальном образовании : [учеб. пособие] / A. A. Дмитриев. – М. : Академия, 2002. – 176 с.
6. Карабанов А. Г. Корекція фізичних недоліків глухих школярів у процесі фізичного виховання : автореф. дис. … канд. наук з фізичного виховання і спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / А. Г. Карабанов. – Луцьк, 1999. – 16 с.
7. Киргизов А. П. Разработка и реализация оздоровительно-коррекционного процесса по физическому воспитанию у глухих детей : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Киргизов Артем Павлович. – Улан-Удэ, 2011. – 23 с.
8. Колишкін О. Використання засобів адаптивної фізичної культури під час корекції рухових порушень дітей з розладами слуху / О. Колишкін // Дефектологія. – 2002. – № 3. – С. 22–24.
9. Ростомашвили Л. Н. Концепция адаптивного физического воспитания детей младшего школьного возраста с сенсорными и множественными нарушениями / Л. Н. Ростомашвили // Адаптивная физическая культура. – 2008. – №2 (34). – С. 7–12.
10. Шапкова Л. В. Частные методики адаптивной физической культуры : учебник / под общ. ред.Л. В. Шапковой. – М. : Сов. спорт, 2007. – 608 с.

Published

2015-12-30

Issue

Section

Therapeutic Physical Training, Sport Medicine and Physical Rehabilitation

How to Cite

Correctional and Educational work of Children of Junior School age with Hearing Deprivation by Means of Adaptive Physical Education. (2015). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 20, 105-109. http://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/346