Практичний досвід упровадження здоров’яформуючих технологій у процес фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку

Автор(и)

  • Віталій Кашуба Національний університет фізичного виховання та спорту України https://orcid.org/0000-0001-6669-738X
  • Наталія Гончарова Національний університет фізичного виховання та спорту України

Ключові слова:

діти молодшого шкільного віку, формування, здоров’я, туризм

Анотація

Актуальність. Сучасний стан здоров’я дітей молодшого шкільного віку викликає занепокоєння в науковців різних сфер діяльності. Критичний стан здоров’я дітей є результатом впливу комплексу факторів, серед яких – екологічне, політичне становище в Україні, низька ефективність процесу фізичного виховання в школі, що потребує запровадження якісно нових змін у процес фізичного виховання у світі освітніх інновацій «Нової української школи». Метою дослідження визначено провести оцінку ефективність впливу здоров’яформувальних технологій у межах функціонування авторської концепції на показники фізичного стану дітей молодшого шкільного віку. Методи дослідження – аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури, систематизація, контент-аналіз, педагогічні методи дослідження, біологічні, педагогічні методи дослідження, методи математичної статистики. Контингент досліджуваних складали на констатувальному етапі дослідження 265 учнів 1–4 класів і на формувальному етапі 91 школяр 1-, 3-х та 4-х класів закладів загальної середньої освіти. Результати, отримані на констатувальному етапі дослідження, характеризують контингент досліджуваних із позиції динаміки змін показників фізичного розвитку, функціонування систем організму, фізичної підготовленості в процесі онтогенезу. Доведено, що досліджуваний контингент переважно характеризується гармонійним фізичним розвитком (72,08 % дітей), показники функціонування систем організму відповідають верхній межі норми, а фізична підготовленість дітей перебуває в незадовільному стані. Запропоновано здоров’яформувальну технологію на основі засобів активного туризму, що характеризується варіативною складовою частиною педагогічного впливу («Туристи», «Орієнтувальники», «Фізкультурники», «Краєзнавці»). Ефективність запропонованих заходів перевірено за результатами формувального педагогічного експерименту. Застосування засобів активного туризму сприяло покращенню показників фізичного розвитку дітей, збільшилася кількість дітей із гармонійно розвинутим фізичним розвитком, стабілізація показників функціонування систем організму, покращення фізичної підготовленості, що було статистично значуще краще, порівняно з результатами дітей контрольних груп.

Посилання

1. Goncharova, N. N. & Butenko, H. A. (2015). Opyt ispol’zovaniya rekreatsionno-ozdorovitel’noy tekhnologii povysheniya urovnya zhizni detey mladshego shkol’nogo vozrasta [Experience of using recreational and health-improving technology to improve the physical condition of children of primary school age]. Sportivnaya nauka Ukraí̈ni [Sports Science of Ukraine], 5(69), 32–38. http://sportscience.ldufk.edu.ua/ index.php/snu/article/ view/ 352 (in Russian).
2. Goncharova, N., Butenko, H. & Usychenko, V. (2016). Osoblyvosti rukhovoyi aktyvnosti ditey molodshoho shkil’noho viku [Features of motor activity of children of junior school age]. Sportyvnyy visnyk Prydniprov’ya [Sports Bulletin Dnieper], 3, 39–42 (in Ukrainian).
3. Goncharova, N. N. (2007). Fizicheskoye razvitiye i funktsional’noye sostoyaniye detey mladshego shkol’nogo vozrasta s razlichnym urovnem somaticheskogo zdorov’ya [Physical development and functional state of children of elementary school age with different levels of somatic health]. Pedagogika, psikhologiya i mediko-biologicheskiye problemy fizicheskogo vospitaniya i sporta [Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports], 5, 57–59 (in Russian).
4. Gritsyuk, S. A. (2014). Vliyaniye dvigatel’noy aktivnosti na zdorov’ye mladshikh shkol’nikov [Influence of Motor Activity on the Health of Younger Schoolchildren]. Problemy kachestva fizkul’turno-ozdorovitel’noy i zdorov’yesberegayushchey deyatel’nosti obrazovatel’nykh uchrezhdeniy. Yekaterinburg, 1, 89–93 (in Russian).
5. Kashuba, V., Goncharova, N. & Butenko, H. (2015). Dosvid vykorystannya rekreatsiyno-ozdorovchoyi tekhnolohiyi v fizychnomu vykhovanni shkolyariv [Experience of using recreational and recreational technology in physical education of schoolchildren]. Molodizhnyy naukovyy visnyk Skhidnoyevropeys’koho natsional’noho universytetu imeni Lesi Ukrayinky [Youth Scientific Bulletin of Lesya Ukrainka Eastern European National University, 20, 54–9 (in Ukrainian).
6. Kashuba, V. A., Futornyy, S. M. & Andreyeva, E. V. (2012). Analiz ispol’zovaniya zdorov’yesberegayushchikh tekhnologiy v protsesse fizicheskogo vospitaniya studencheskoy molodezhi [Analysis of the use of health-saving technologies in the process of physical education of student youth]. Teoriya i metodika fiz. kul’tury [Theory and methodology of the physical. culture], 1, 73–81 (in Russian).
7. Kashuba, V., Goncharova, N. & Butenko, H. (2016). Efektyvnist’ yspol’zovanye zasobiv ozdorovchoho turyzmu yak osnovy rekreatsiyno-ozdorovchoyi tekhnolohiyi u fizichnomu vikhovanni molodshykh shkolyariv [Effectiveness of vacancy tourism for health tourism as a basis for recreational and health technology in physical education for young schoolchildren]. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sportu [Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports], 2, 19–25 (in Ukrainian).
8. Kashuba, V., Goncharova, N. & Butenko, H. (2016). Orhanizatsiyno-metodychni umovy Zdiysnennya rekreatsiyno-ozdorovchoyi diyal’nosti shkolyariv u protsesi fizychnoho vykhovannya [Organizational-methodical drainage of recreational and health improvement schools in the process of physical training]. Visnyk Zaporiz’koho natsional’noho universytetu: Zbirnyk naukovykh statey. Fizychne vykhovannya ta sport [Bulletin of the National Consortium of National Research: Zbіrnik of scientific articles. Physical training that sport], 2, 19–26 (in Ukrainian).
9. Kashuba V. A., Bondar’, E. M., Goncharova, N. N. & Nosova N. L. (2016). Formirovaniye motoriki cheloveka v protsesse ontogeneza: monografiya [Formation of human motility in the process of ontogenesis]. Lutsk: Vezha-Druk, 232 (in Russian).
10. Korenyev, M. M., Lebets’, I. S. & Tolmachova, S. R. (2017). Stan somatychnoho ta psikhichnoho zdorov’ya ditey Iz zony antiteroristichnoyi operatsiyi [Stan somatic and mental health of children from the anti-terrorist operations] / Zdorov’ya dytyny [Health of the Child], 1, 1–5 (in Ukrainian).
11. Mudryk, S. S. (2012). Suchasnyy stan zdorov’ya ditey molodshoho shkil’noho viku [Modern state of health of children of primary school age]. Fizychne vykhovannya, sport y kul’tura zdorov’ya u suchasnosty suspil’stvi [Physical education, sports and health culture in modern society], 2, 183–187 (in Ukrainian).
12. Nyan’kovs’kyy S. L. Yatsula, M. S., Chykaylo, M. I. & Pasechnyuk, I. V. (2012). Stan zdorov’ya shkolyariv v Ukrayini [The state of health of schoolchildren in Ukraine]. Zdorov’e rebenka [Health of the child], 5(40). URL: http://www.mif-ua.com/archive/article/32962
13. Global action plan for the prevention and control of noncommunicable diseases 2013–2020 (2013). World Health Organization. URL: http://www.helte.org.ua/files/2_Global_Action_Plan_of_NCD_2013-2020_eng.pdf

Завантаження

Опубліковано

2018-06-02

Номер

Розділ

Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення

Як цитувати

Практичний досвід упровадження здоров’яформуючих технологій у процес фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку. (2018). Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 30, 76-82. http://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/37