Нестимульований розвиток рухових якостей дівчаток із різними соматотипами впродовж 8–14 років

Автор(и)

  • Володимир Мисів Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

Ключові слова:

дівчатка, соматотипи, рухові якості, нестимульований розвиток

Анотація

Мета статті – вивчити особливості зміни показників рухових якостей при їх нестимульованому розвитку в дівчаток різних соматотипів упродовж 8–14 років. Основне завдання дослідження полягало у визначенні величини розбіжності в прирості показників досліджуваних рухових якостей таких дівчаток. По 20 дівчаток кожного соматотипу, яким на початку дослідження виповнилося вісім років; 38 дівчаток астеноїдного, 63 – торакального, 45 – м’язового, 26 – дигестивного соматотипів, яким на початку дослідження виповнилося оди­надцять років, брали участь у дослідженні. Протягом навчання в початковій школі дівчатка з різними сома­то­типами відзначаються схожими тенденціями розвитку статичної силової витривалості, швидкісної й абсо­лютної м’язової сили, між 11 і 14 роками – швидкісної сили, у певному віці – додатково розвитком окремих рухових якостей. У всіх інших випадках досліджувані рухові якості  відзначаються особливостями розвитку, що пов’язані з неоднаковим темпом приросту показників. Отже, одержані дані значною мірою зумовлені відмінностями в розвитку систем організму у зв’язку з приналежністю дівчаток до певного соматотипу.

Посилання

1. Арєф’єв В. Г. Фізична культура в школі (молодому спеціалісту) : навч. посіб. [для студ. вищих навч. закл.] / В. Г. Арєф’єв, Г. А. Єдинак. – 3-тє вид. переробл. і доповн. – Кам’янець-Подільський : ПП Буй¬ницький О. А., 2007. – 248 с.
2. Бальсевич В. К. Очерки по возрастной кинезиологии человека / В. К. Бальсевич. – М. : Теория и практика физ. культуры, 2009. – 218 с.
3. Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання / І. Д. Бех. – К. : [б. в.], 1998. – 203 с.
4. Гасюк І. Л. Програмування оздоровчої спрямованості уроків фізичної культури для дівчат 11–14 років різних соматотипів : дис. на здобуття наук. ступеня. канд. наук з фіз. вих. і сп. : [24.00.02] «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / Гасюк Ігор Леонідович. – Львів, 2003. – 254 с.
5. Єдинак Г. А. Соматотипи і розвиток фізичних якостей дітей : монографія / Г. А. Єдинак, М. Зубаль, В. М. Мисів. – Кам’янець-Подільський : Оіюм, 2011. – 280 с.
6. Зайцева В. В. Методология индивидуального подхода в оздоровительной физической культуре на основе современных информационных технологий : автореф. дис. на соискание ученой степени д-ра пед. наук : [спец.] 13.00.04 «Теория и методика физ. воспитания, спортивной тренировки и оздоровительной физ. культуры» / В. В. Зайцева. – М. : ВНИИФК, 1995. – 41 с.
7. Ильин Е. П. Психология индивидуальных различий / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2004. – 702 с.
8. Коваленко Т. Г. Социально-биологические основы физической культуры : монография / Т. Г. Коваленко. – Волгоград : ВГУ, 2000. – 224 с.
9. Любомирский Л. Е. Закономерности развития сенсомоторных функций у детей школьного возраста : автореф. дис. на соискание ученой степени д-ра биол. наук : [спец.] 03.00.13 «Физиология человека и животных» / Л. Е. Любомирский. – М., 1989. – 35 с.
10. Лях В. И. Двигательные способности школьников: основы теории и методики развития / В. И. Лях. – М. : Терра-Спорт, 2000. – 241 с.
11. Никитюк Б. А. Интеграция знаний в науках о человеке (интегративная анатомическая антропология) : монография / Б. А. Никитюк. – М. : СпортАкадемПресс, 2000. – 440 с.
12. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: фізична культура. 1–4 класи. – Ірпінь : Перун, 2005. – 112 с.
13. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: фізична культура. 5–12 класи : навч.-практ. видання. – Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. – 272 с.
14. Роль среды и наследственности в формировании индивидуальности человека : монография / под ред. И. В. Равич-Щербо. – М. : Науч.-исслед. ин-т общей и пед. психол. АПН СССР ; Педагогика, 1988. – 336 с.
15. Слюсарчук В. В. Програмування занять з покращення фізичного стану дітей 8–10 років у процесі фізичного виховання : дис. на здобуття наук. ступеня. канд. наук з фіз. вих. і сп. : [24.00.02] «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / Слюсарчук Віктор Васильович. – Івано-Франківськ, 2012. – 235 с.
16. Фізична культура і здоров’я : прогр. фізичного виховання учнів загальноосвітнього навчального закл. 5–9 класи. – К. : Літера, 2009. – 110 с.
17. Шиян Б. М. Наукові дослідження у фізичному виховання та спорті : навч. посіб. [для факульт. фіз. вих. і спорту вищ. навч. закл. ІІ–ІV рівнів акред.] / Б. М. Шиян, Г. А. Єдинак, Ю. В. Петришин. – 2-ге вид., стереот. – Кам’янець-Подільський : ТОВ «Друкарня “Рута”», 2013. – 280 с.
18. Ashmore P. C. Role of physical anthropology in intermediate and secondary education / P. C. Ashmore // Am. J. Phys. Antropol. – 2005. – № 41. – P. 154–162.
19. Bouchard C. Genetics of fitness and physical performance / C. Bouchard, R. M. Malina, L. Peruse. – Champaign, IL. : Human Kinetics, 1997. – 400 p.
20. Vincent W. J. Statistic in kinesiology / W. J. Vincent. – 3-rd ed. – Champaign : Human kinetics, 2005. – 312 p.

Завантаження

Опубліковано

2020-01-11

Номер

Розділ

Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення

Як цитувати

Нестимульований розвиток рухових якостей дівчаток із різними соматотипами впродовж 8–14 років. (2020). Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 18, 76-81. http://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/415