Біостатичні показники тіла людини як передумови розробки концепції корекції та профілактики функціональних порушень опорно-рухового апарату дітей старшого дошкільного віку в процесі фізичної реабілітації

Автор(и)

  • Віталій Кашуба Національний університет фізичного виховання та спорту України https://orcid.org/0000-0001-6669-738X
  • Наталія Носова Національний університет фізичного виховання та спорту України
  • Олена Бондар Національний університет фізичного виховання та спорту України

Ключові слова:

діти дошкільного віку, біостатичні показники, постава

Анотація

Актуальність. Сучасний стан здоров’я дітей дошкільного віку викликає занепокоєння в науковців різних сфер діяльності. Особливу тривогу викликають дані про поширеність серед дошкільнят різних функціональних порушень опорно-рухового апарату, які становлять 80 %, що диктує необхідність пошуку нових методів профілактики та корекції цього виду порушень. Мета дослідження визначення біостатичних показників тіла дітей старшого дошкільного віку з функціональними порушеннями ОРА. Методи дослідження аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури, систематизація, контент-аналіз, педагогічні методи дослідження, методи математичної статистики. Контингент досліджуваних становив 70 дітей дошкільного віку. Вивчено біостатичні показники тіла дітей старшого дошкільного віку. Виявлено, що при порушеннях постави змінюються біостатичні показники тіла дітей (висота розташування загального центра тяжіння тіла відносно площі опори, передній і задній, правий та лівий моменти стійкості, радіуси стійкості, передній і задній, правий та лівий кути стійкості). Для оцінки вертикальної стійкості тіла дітей ми визначали критерії стійкості. До основних критеріїв стійкості відносять висоту розташування ЗЦМ тіла над опорою; кути стійкості тіла в різних площинах і відповідні цим площинам моменти стійкості. Отримані дані потрібно використовувати під розробки індивідуальних корекційно-профілактичних заходів. Висновки. Установлено, що порушення постави впливають на біостатичні показники стійкості тіла дітей старшого дошкільного віку, які найбільш наочно відображаються на показниках моменту стійкості тіла.

Посилання

1. Aleshina, A. (2015). Prevention and correction of disorders of the musculoskeletal system in preschoolers, schoolchildren and student youth in the process of physical education [Profilaktyka y korektsiya porushen oporno-rukhovoho aparatu v doshkilnyat, shkolyariv ta studentskoyi molodi v protsesi fizychnoho vykhovannya]. Lutsk: Vezha (in Ukrainian).
2. Bondar, A. (2009). Correction of functional disorders of the musculoskeletal system in children aged 5–6 years old, taking into account the spatial organization of their bodies [Korrektsiya funktsionalnykh narusheniy oporno-dvigatelnogo apparata u detey 5–6 let s uchetom prostranstvennoy organizatsii ikh tela]. Kyiv (in Russian).
3. Grutsyuk, S. (2014). The impact of motor activity on the health of younger schoolchildren [Vliyaniye dvigatelnoy aktivnosti na zdorovye mladshikh shkolnikov]. Problems of quality of physical cultural and health-improving and health-saving activity [Problemy kachestva fizkulturno-ozdorovitelnoy i zdorovyesberegayushchey deyatelnosti obrazovatelnykh uchrezhdeniy], 1, 89–93 (in Russian).
4. Kashuba, V., Honcharova, & Nosova, N. (2010). Modern approaches to monitoring the physical condition of students in the process of physical education [Suchasni pidkhody do monitorynhu fizychnoho stanu shkolyariv u protsesi fizychnoho vykhovannya]. Pedagogy, psychology and medico-biological problems of physical education and sports [Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sportu], 1, 71–74 (in Ukrainian).
5. Kashuba, V., Bondar, E., Honcharova, N., & Nosova, N. (2016). Formation of human motility in the process of ontogenesis [Formirovaniye motoriki cheloveka v protsesse ontogeneza]. Lutsk: Vezha-Druk (in Russian).
6. Kashuba, V., Bibik, R., & Nosova, N. (2012). Control of the state of the spatial organization of the human body in the process of physical education: history of the problem, ways of solution [Kontrol sostoyaniya prostranstvennoy organizatsii tela cheloveka v protsesse fizicheskogo vospitaniya: istoriya voprosa, sostoyaniye, puti resheniya]. Youth scientific bulletin of Lesya Ukrainka Volyn National University. Physical education and sport [Molodizhnyi naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky], 7, 10–19 (in Russian).
7. Kashuba, V., Nosova, N., Kolomiets, T., & Kozlov, Y. (2017). Monitoring the state of the biogeometric profile of a person’s posture during physical exercise [Kontrol sostoyaniya biogeometricheskogo profilya osanki cheloveka v protsesse zanyatiy fizicheskimi uprazhneniyami]. Sports bulletin of Prydniprovya [Sportyvnyi visnyk Prydniprovya], 2, 183–190 (in Russian).
8. Nosova, N., Kolomiets, T., & Byshevets, N. (2017). Determination of the localization of the general center of mass as the basis for the management of the orthogonal posture of children aged 5-6 years old in the process of physical exercises [Vyznachennya lokalizatsiyi zahalnoho tsentru masy yak osnova upravlinnya ortohradnoyu pozoyu ditey 5–6 rokiv u protsesi zanyat fizychnymy vpravamy]. Youth scientific bulletin of Lesya Ukrainka Eastern European National University. Physical education and sport [Molodizhnyi naukovyi visnyk Skhidnoyevropeyskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky], 26, 49–53 (in Ukrainian).
9. Panhelova, N. (2014). Theoretical and methodical principles of the formation of a harmoniously developed personality of a child of preschool age in the process of physical education [Teoretyko-metodychni zasady formuvannya harmoniyno rozvynenoyi osobystosti dytyny doshkilnoho viku v protsesi fizychnoho vykhovannya]. Kyiv: NUFVSU (in Ukrainian).
10. Potapchuk, A. (1998). Correction of violations of posture and flat feet in preschool children by means of physical education [Korrektsiya narusheniy osanki i ploskostopiya u doshkolnikov sredstvami fizicheskogo vospitaniya]. Sankt-Peterburg (in Russian).
11. Futornyi, S., Nosova, N., Kolomiets, T. (2017). Modern approaches to assessing the level of a person's standing in the process of physical activity [Suchasni pidkhody do otsinky rivnya stanu postavy lyudyny v protsesi zanyat fizychnymy vpravamy]. Bulletin of the Precarpathian University [Visnyk Prykarpatskoho universytetu], 25–26, 296–302 (in Ukrainian).

Завантаження

Опубліковано

2018-06-02

Номер

Розділ

Лікувальна фізична культура, спортивна медицина й фізична реабілітація

Як цитувати

Біостатичні показники тіла людини як передумови розробки концепції корекції та профілактики функціональних порушень опорно-рухового апарату дітей старшого дошкільного віку в процесі фізичної реабілітації. (2018). Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 30, 145-149. http://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/47