Морфофункціональні показники нижніх кінцівок дітей молодшого шкільного віку в процесі фізичного виховання

Автор(и)

  • Віталій Бурка Класичний приватний університет

Ключові слова:

фізичне виховання, опорно-руховий апарат, нижні кінцівки, стопа, діти молодшого шкільного віку, children younger school age

Анотація

Стан рухової функції відображає здатність конкретної біологічної системи вловлювати, накопичувати й перетворювати різні види енергії, речовини та інформації. Ця здатність може бути виміряна й вивчена об’єктивним дослідженням механічних рухів біологічної системи організму. Аналіз літературних джерел, документальних матеріалів, Інтернет-джерел свідчить про те, що регуляція вертикальної пози людини належить до найбільш актуальних біологічних і соціально-педагогічних проблем сучасності, при цьому вона розглядається не лише як один із факторів, що характеризують певне положення тіла людини в просторі, але і як найбільш істотний показник стану її здоров’я. Мета роботи – систематизувати знання та результати практичного досвіду з питань визначення особливостей морфофункціональних компонентів нижньої кінцівки дітей молодшого шкільного віку в процесі фізичного виховання як передумову розробки програми профілактики порушень біомеханіки стопи. Як свідчать дослідження, більшість фахівців надають особливого значення роботам у сфері регуляції вертикальної пози й, зокрема, формування постави людини. Однак, зазвичай, багато науковців досліджують цю проблему лише з одного погляду. Водночас питання, пов’язані з вивченням геометрії кісткових утворень стопи молодших школярів, у спеціальній літературі представлені фрагментарно. А тим часом такі дані, очевидно, могли б відчутно розширити сучасне уявлення про динамічні взаємодії в руховому апараті людини під час формування її природних локомоцій. У зв’язку з цим дослідження проблем прогнозування можливостей формування біомеханіки стопи дітей молодшого шкільного віку набуває надзвичайної актуальності. 

Посилання

1. Valkevych, O., Bychuk, O., & Aleshina, A. (2011). Biomekhanichnyi analiz sahitalnoho profiliu stopy khlopchykiv molodshoho shkilnoho viku [Biomechanical analysis of the sagittal profile of feet of boys of primary school age]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. Pedahohichni nauky. Fizychne vykhovannya i sport [Bulletin of T. H. Shevchenko Chernihiv National Pedagogical University. Pedagogical sciences. Physical education and sports], 91, 75–78. (in Ukrainian).
2. Valkevych, O., Bychuk, O., & Aleshina, A. (2012). Obhruntuvannya programy profilaktyky porushen sklepin stopy molodshykh shkolyariv [Substantiation of the program of violations prevention of a foot arch of junior schoolchildren]. Fizychne vykhovannya, sport i kultura zdorovya u suchasnomu suspilstvi : zbirnyk naukovykh prats Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainki [Physical education, sports and health culture in modern society: Lesya Ukrainka Volyn National University], 1 (17), 58–62. (in Ukrainian).
3. Kashuba, V. (1999). Vozrastnye osobennosti raspolozheniya obshego centra mass tela detej v ontogeneze [Age features of the arrangement of the general center of body mass of children in ontogenesis]. Fizicheskoe vospitanie studencheskoj tvorcheskih specialnostej [Physical education of student's creative specialties], 12, 11–14. (in Russian).
4. Kashuba, V. (1999). Issledovanie biomehanicheskih osobennostej formirovaniya ortogradnoj pozy tela detej 7–16 let [The study of biomechanical features of the formation of orthograde posture of the body of children aged 7–16 years old]. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnogo vykhovannya i sportu [Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports], 14, 35–38. (in Russian).
5. Kashuba, V. (2001). Pedahohichnyi kontrol formuvannya ortohradnoi pozy shkolyariv [Pedagogical control of the formation of orthogonal posture of schoolchildren]. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnogo vykhovannya i sportu [Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports], 26, 3–9. (in Ukrainian).
6. Kashuba, V., Sergienko, K., & Valikov, D. (2002). Kompyuternaya diagnostika oporno-ressornoj funkcii stopy cheloveka [Computer diagnostics of the support-spring function of the human foot]. Fizicheskoe vospitanie studentov tvorcheskih specialnostej [Physical education of students of creative specialties], 1, 11–16. (in Russian).
7. Kashuba, V., Valikov, D., & Sergienko, K. (2002). Kompyuternye tehnologii v sisteme vysshego fizkulturnogo obrazovaniya [Computer technologies in the system of higher physical education]. Fizicheskoe vospitanie studentov tvorcheskih specialnostej [Physical education of students of creative specialties], 6, 22–27. (in Russian).
8. Kashuba. V., & Sergienko, K. (2002). Sovremennye tehnologii ocenki oporno-ressornoj funkcii stopy cheloveka [Modern technologies for assessing the support-spring function of the human foot]. Fizicheskoe vospitanie i sport [Physical education and sport], 46, II, 421–422. (in Russian).
9. Kashuba, V. (2003), Biodinamika osanki shkolnikov v processe fizicheskogo vospitaniya [Biodynamics of pupils’ posture in the process of physical education]. Kyiv, NUFVSU. (in Russian).
10. Kashuba, V., & Sergienko, K. (2008). Tehnologii biomehanicheskogo kontrolya sostoyaniya oporno-ressornoj funkcii stopy cheloveka [Technologies of biomechanical control of condition of the support-spring function of a human foot]. Materialy I Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii «Biomehanika stopy cheloveka» [Materials of the I International Scientific and Practical Conference «Biomechanics of Human Foot»], 32–34. (in Russian).
11. Kashuba, V. Ziyad, H., & Demchuk (2014). Harakteristika prostorovoyi organizaciyi tila ditej molodshogo shkilnogo viku zi sluhovoyu derivaciyeyu [Characteristics of body spatial organization of children of junior school age with auditory derivation]. Molodizhnyi naukovyi visnyk Skhidnoyevropeyskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky [Youth Scientific Bulletin of Lesya Ukrainka Eastern European National University], 14, 65–69. (in Ukrainian).
12. Kashuba, V., & Savliuk, S. (2017). Biological preconditions for the development of the formation concept of spatial organization of body of the children with vision deprivation. Journal of Education, Health and Sport formerly Journal of Health Sciences, 7 (7), 1095–1112. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.1039950.
13. Kashuba, V., & Savliuk, S. (2017). Structure and content of the technology of prevention and correction of disturbances of spatial organization of the body of children 6–10 years old with sensory systems deprivation. Journal of Education, Health and Sport formerly Journal of Health Sciences, 7 (8), 1387–1407. Retrieved from: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.1050987.
14. Kashuba, V., & Popadiukha, Y. (2018). Biomekhanika prostorovoi orhanizatsii tila liudyny: suchasni metody ta zasoby diagnostyky i vidnovlennia porushen [Biomechanics of spatial organization of the human body: modern methods and means of diagnosis and restoration of disorders]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury. (in Ukrainian).
15. Laputin, A., & Kashuba, V. (1999). Formirovanie massy i dinamika gravitacionnyh vzaimodejstvij tela cheloveka v ontogeneze [Formation of mass and dynamics of gravitational interactions of the human body in ontogenesis]. Kyiv: Znannia. (in Russian).
16. Laputin, A., Kashuba, V., & Serhienko, K. (2003). Tehnologiya kontrolya dvigatelnoj funkcii stopy shkolnikov v processe fizicheskogo vospitaniya. Metodologicheskoe posobie dlya studentov II kursa fakulteta sportivnoy mediciny i fizicheskoy reabilitacii [Control technology of motor function of the foot of schoolchildren in the process of physical education. Methodological manual for second-year students of the faculty of sports medicine and physical rehabilitation]. Kyiv. (in Russian).
17. Sergienko, K. (2003). Kontrol i profilaktika narushenij oporno-ressornyh svojstv stopy shkolnikov v processe fizicheskogo vospitaniya [Control and prevention of violations of the support-spring properties of the foot of schoolchildren in the process of physical education]. Kyiv. (in Russian).
18. Afanasyev, S., & Burdayev, K. (2017). Formation of the vertical stability of the body of junior schoolchildren with hearing impairments in the process of physical education. Journal of Education, Health and Sport, 7 (6), 1169–1178. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.1252452.

Завантаження

Опубліковано

2018-02-28

Номер

Розділ

Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення

Як цитувати

Морфофункціональні показники нижніх кінцівок дітей молодшого шкільного віку в процесі фізичного виховання. (2018). Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 29, 39-45. http://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/59