Формування навику сидіння в дітей із церебральним паралічем за методикою підвісної кінезотерапії

Автор(и)

  • Ярослав Омельчук Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Ключові слова:

церебральний параліч, фізична реабілітація

Анотація

Установлено рівень інвалідності дітей із церебральним паралічем у світі та Україні. Проаналізовано традиційні методики у фізичній реабілітації дітей із церебральним паралічем і визначено рівень їхньої ефективності. Відзначено актуальність проблеми формування навику сидіння в дітей із церебральним паралічем. Розроблено методику підвісної кінезотерапії для фізичної реабілітації дітей із церебральним паралічем, яка включала три етапи. Перший спрямовано на збільшення амплітуди рухів у суглобах, розслаблення м’язів тіла, збільшення сили м’язів та покращення координації за допомогою різних предметів із допомогою реабілітолога та самостійно. Другий етап має на меті сформувати навики утримання положення тіла та його зміни з положення лежачи в положення сидячи; із положення сидячи в положення стоячи на колінах з опорою на руки; повзання з опорою на чотири кінцівки; стояння на колінах, ходьби на колінах, зміни положення стоячи на колінах у положення стоячи, із допомогою та без допомоги. Третій етап мав на меті навчити дітей відчувати своє тіло в просторі. Сформувати навик ходьби за допомогою еластичних строп, які кріпилися до рухомої платформи. Навчити ходьби вперед, назад із допомогою та без допомоги. Апробація методики здійснювалася на базі Державної реабілітаційної установи центру комплексної реабілітації дітей-інвалідів «Пролісок» м. Луцьк. Експериментально доведено ефективність запропонованої методики підвісної кінезотерапії у формуванні навику сидіння в дітей із церебральним паралічем. У висновках установлено позитивну динаміку у дітей із церебральним паралічем щодо розвитку навику «сидіння» після проведення експерименту.

Посилання

1. Afanasyeva, S. (2008). Fizychna reabilitatsiya ditey molodshoho shkilnoho viku z tserebralnym paralichem, uskladnenym skoliozom [Physical rehabilitation of children of junior school age with cerebral palsy complicated by scoliosis]. Kyiv. (in Ukrainian).
2. Bardashevskyi, Y. (2011). Korektsiya rukhovoi funktsii uchniv z naslidkamy dytiachoho tserebralnoho paralichu zasobamy fizychnoi reabilitatsii [Correction of motor function of students with cerebral palsy effects by physical rehabilitation means]. Kyiv. (in Ukrainian).
3. Bashkin, I., Makarova, E., & Kovalenko, V. (2009). Suchasni tendentsii v fizychniy reabilitatsii osib z tserebralnym paralichem [Modern trends in the physical rehabilitation of people with cerebral palsy]. Pedagogika, psihologiya i mediko-biologicheskie problemy fizicheskogo vospitaniya i sporta [Pedagogy, psychology and biomedical problems of physical education and sport], 1, 17–20. (in Ukrainian).
4. Vozniuk, S., & Kolisnichenko, O. (2008). Rol i mistse verkhovoi yizdy v likuvanni DCP [The role and place of riding in treatment of cerebral palsy]. Materialy II Vseukrainskoho zyizdu fakhivtsiv zi sportyvnoi medytsyny ta likuvalnoi fizkultury «Liudyna, sport i zdorovya» [Materials of the II all-Ukrainian congress of specialists in sport medicine and physical education «Man, sport and health»], 93–94. (in Ukrainian).
5. Voronin, D., & Trach, V. (2008). Tserebralnyi paralich ta reabilitatsiya yoho spastichnykh form [Cerebral palsy and rehabilitation of its spastic forms]. Khmelnytkyi: KhNU. (in Ukrainian).
6. Kotsur, N. (2008). Osnovy pediatrii i dytyachoi hihieny : navchalnyi posibnyk dlia vuziv [Fundamentals of pediatrics and child hygiene: a textbook for universities]. Chernivtsi; Pereyaslav-Khmelnytskyi. (in Ukrainian).
7. Mytskan, B., Mytskan, T., Mytskan, Z. & Ostapyak, Z. (2013). Ohlyad metodiv fizychnoi reabilitatsii ditey iz tserebralnym paralichem [Overview of the methods of physical rehabilitation of children with cerebral palsy]. Nova pedahohichna dumka [New pedagogical thought], 4, 161–164. (in Ukrainian).
8. Stasiuk, O. (2011). Fizychna reabilitatsiya osib iz hiperkinetychnoyu formoyu dytyachoho tserebralnoho paralichu [Physical rehabilitation of persons with hyperkinetic form of childhood cerebral palsy]. Fizychne vykhovannya, sport i kultura zdorovya u suchasnomu suspilstvi [Physical education, sports and health culture in modern society], 3, 86–88. (in Ukrainian).
9. Taran, I. (2013). Osoblyvosti avtorskykh metodyk fizychnoi reabilitatsii pry spastichnykh formakh dytyachoho tserebralnoho paralicha [Features of author’s methods of physical rehabilitation in spastic forms of cerebral palsy]. Nauka segodnya: teoriya, metodologiya, praktika [Science today: theory, methodology, practice], 86–95. (in Ukrainian).
10. Yatsenko, K. (2015). Dytyachyi tserebralnyi paralich: etiopatogenez, kliniko-neyrofiziolohichni aspekty ta mozhlyvosti nevrolohichnoi reabilitatsii [Children’s cerebral palsy: etiopathogenesis, clinical neurophysiological aspects and possibilities of neurological rehabilitation]. Ukrainskyi nevrolohichnyi zhurnal [Ukrainian neurological journal], 2, 19–24. (in Ukrainian).

Завантаження

Опубліковано

2018-02-28

Номер

Розділ

Лікувальна фізична культура, спортивна медицина й фізична реабілітація

Як цитувати

Формування навику сидіння в дітей із церебральним паралічем за методикою підвісної кінезотерапії. (2018). Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 29, 123-128. http://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/72