Практична реалізація концепції розвитку та вдосконалення координаційних здібностей школярів із порушенням слуху в процесі адаптивного фізичного виховання

Автор(и)

  • Олена Бондар

Ключові слова:

молодші школярі, координаційні здібності, статична рівновага, адаптивне фізичне виховання

Анотація

Актуальність. Аналіз спеціальної науково-методичної літератури свідчить, що одним із факторів, які впливають на успішне освоєння рухових дій, є достатній рівень розвитку координаційних здібностей дітей. Діти молодшого шкільного віку з вадами слуху відстають від своїх практично здорових однолітків за рівнем розвитку фізичних якостей, особливо виражене відставання спостерігаємо за показниками координаційних здібностей. Якщо цілеспрямовано впливати на координаційні здібності в період їх прискореного вікового розвитку, то педагогічний ефект буде значно вищим, ніж в інші періоди. Мета дослідження – апробація концепції реалізації технології розвитку та вдосконалення координаційних здібностей школярів із вадами слуху (на прикладі здатності до збереження статичної рівноваги тіла). Використано такі методи дослідження, як аналіз науково-методичної літератури, документальних матеріалів, метод антропометрії, метод стабіло­графії, педагогічні методи дослідження, методи математичної статистики. У результаті проведення дослі­дження визначено показники координаційних здібностей і фізичного розвитку 62 школярів із порушеннями слуху та 105 практично здорових дітей, вік яких – 7–10 років.  Результати дослідження. Для виявлення впливу запро­­понованої нами технології на здатність до збереження рівноваги тіла з участю й без участі зорового аналізатора визначено стан вертикальної стійкості тіла дітей молодшого шкільного віку з порушенням слуху. Установлено, що діти молодшого шкільного віку з порушеннями слуху мають більш низький рівень розвитку координаційних здібностей, ніж їхні практично здорові однолітки. Виявлені відмінності за показниками рівно­ваги тіла в тестах проба Ромберга з відкритими та закритими очима доводить позитивний вплив занять за розробленою технологією на показники статичної рівноваги тіла дітей. Перспективи подальших досліджень пов’язані з розробкою та впровадженням концепції розвитку й удосконалення координаційних здібностей дітей молодшого шкільного віку в процес фізичного виховання.

Посилання

1. Afanasyev, S. M. (2014). Uyavlennya pro hid rozvitku ruhovoi sfery ta fizichnogo rozvytku ditey z porushennyam sluhu [Detection about the development of the rudimentary sphere and the physical development of children with hearing impairment]. Molodizhnyi naukovyi visnyk Skhidnoyevropeyskogo natsionalnoho universytety imeni Lesi Ukrainki, 14, 55–59.
2. Bondar, O. Dzhevaga, V. (2016). Tehnologiya korektsii koordynatsiynyh zdatnostey ditei molodshogo shkilnogo viku z vadamy sluhu [Technology of coordination health of children of young school age with hearing impaired]. Moloda nauka Ukrainy, 30, 3. 11–16.
3. Gubareva, N. V. (2009). Differentsirovoniy podhod v protsese korrektsii i razvitiya koordynatsionyh sposobnostey u shkolnikov s razlitchnoy stepenu narusheniya sluha [Differentiated approach in the process of correction and development of coordination abilities in students with varying degrees of hearing impairment]. Omsk, 26 p.
4. Kashuba, V., Bondar, O. (2017). Amplitudno-chastotni harakterystiky vertykalnoi stiykosti molodshih shkolyariv v protsesi adaptyvnogo fizichnogo vyhovannya [Amplitude-frequency characteristics of vertical stability of younger students in the process of adaptive physical education]. Fizichna kultura, sport ta zdorovya natsii, 3 (22), 87–91.
5. Kogut, I. O. (2016). Sotsialno-gumanistychi zasady rozvitku adaptyvnoi fizichnoi kultury v Ukrayni (na mate¬riali adaptyvnogo sportu) [Socio-humanistic principles of development of adaptive physical culture in Ukraine (on¬ the material of adaptive sport)]. Kiyv, 44 p.
6. Lyah, V. I. (2006). Koordynatsionie sposobnosti: diagnostika i razvstie. [Coordination abilities: diagnosis and development]. Moskva: Divizion, 290 p.
7. Savluk, S. P. (2018). Profilaktyka ta korektsiya porushen prostorovoi organizatsii tila ditei 6–10 rokiv z deprivatsitu sensornyh system u fizichnogo vyhovannya [Prevention and correction of disorders of the spatial organization of the body of children 6–10 years with the deprivation of sensory systems in the process of physical education]. Kiyv, 47 p.
8. Storozhik, A. I. (2016). K voprosu o fizitseskom razvitii detey mladshego shkolnogo vozrasta so snizhenem zluhom [On the physical development of primary school children with hearing loss]. Naukoviy chasopys Natsionalnogo pedagogichnogo universytety imeni M. P. Dragomanova: Naukovo-pedagogichni problemy fizichnoi kultury (fizichna kulturа i sport). 6 (32), 152–158.

Завантаження

Опубліковано

2019-03-29

Номер

Розділ

Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення

Як цитувати

Практична реалізація концепції розвитку та вдосконалення координаційних здібностей школярів із порушенням слуху в процесі адаптивного фізичного виховання. (2019). Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 33, 39-44. http://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/777