Методичні підходи до розробки комплексних програм фізичної терапії для студенток із надлишковою масою тіла й ожирінням першого ступеня на основі використання інноваційних технологій

Автор(и)

  • Едуард Дорошенко
  • Світлана Малахова
  • Леонід Левченко
  • Світлана Пузік
  • Михайло Олійник

Ключові слова:

методичні підходи, комплекс, фізична терапія, студентки, надлишкова маса, ожиріння, інноваційні технології

Анотація

Актуальність. Фізичні стани осіб із надлишковою масою тіла та ожирінням різних ступенів є істотною проблемою на сучасному етапі розвитку людства. Протягом останніх сорока років показники дитячого й підліткового ожиріння істотно зросли й цей процес триває в країнах із низьким та середнім рівнями доходів населення, у країнах із більш високим рівнем доходів населення зростання показників ожиріння стабілізувалося, але їх рівень і поширеність залишаються неприйнятно високими. Мета – визначити ефективність засто­сування засобів фізичної терапії для корекції надлишкової маси тіла й ожиріння в студенток із використанням фітнес-трекерів «Xiaomi Mi Smart Band 4 Global». Методи дослідження – аналіз та узагальнення даних наукової літератури й мережі «Internet»; педагогічні спостереження; педагогічний експеримент; методи ма­те­­матичної статистики. Визначено показники кількості витрачених калорій, кількості кроків і загальної ру­хо­вої активності (пройденої дистанції) за допомогою фітнес-трекерів. Результати. Усереднені добові показ­ники кількості локомоцій і пройденої дистанції студенток із надлишковою масою тіла й ожирінням І сту­пеня не відповідають відповідним мінімальним значенням, які рекомендовані ВООЗ. Усереднені добові показники енергетичних витрат відповідають мінімальним рекомендованим значенням ВООЗ. Висновки. Показники фізичного стану та рухової активності, що фіксуються фітнес-трекерами «Xiaomi Mi Smart Band 4 Global» або пристроями інших виробників з аналогічними технічними характеристиками є основою для формування комплексних програм фізичної терапії студенток із надлишковою масою тіла й ожирінням І ступеня, дають змогу оптимізувати процеси поточного та оперативного контролю фізичного стану під час виконання фізичних або терапевтичних вправ.

Посилання

1. Zharova, I. (2017). Rol fizychnoi aktyvnosti v yakosti zhyttia, sotsialnii adaptatsii ta fizychnii reabilitatsii osib iz porushenniam enerhgetychnohgo obminu. [The role of physical activity in quality of life, social adaptation and physical rehabilitation of persons with impaired energy metabolism]. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi – Physical education, sports and health culture in today’s society, 2 (38), 188–194. DOI:10.29038/2220-7481-2017-02-188-194 (in Ukrainian).
2. Evstratov, P., Bigar, L., Zoriy, Y. (2016). Osoblyvosti pokaznykiv indeksy masy tila v studentok I kursu humanitarnykh spetsialnostei Chernivetskogho natsionalnohgo universytetu. [Features of indexes of body mass index in students of the first course of humanities at Chernivtsi National University]. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi – Physical Education, Sport and Health Culture in Modern Society, 3 (19), 200–203. https://sport.eenu.edu.ua/index.php/sport/article/view/757 (in Ukrainian).
3. Ivanovskaya O. E., Zharova I. O., Lukashevich I. I. (2018). Osoblyvosti dietoterapii v vidnovnomu likuvanni zhinok pershohgo zrilohgo viku z ozhyrinniam [Features of diet therapy in the rehabilitation of first-matured women with obesity]. Naukovii chasopys NPU imeni M. P. Drahgomanova – Scientific journal of NPU named after M.P. Drahomanov, 6 (100), 37–42. http://www.enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/21244/1 [in Ukrainian].
4. Kirichenko O. V., Teryokhina O. L., Gavrilenko V. V., Danilchenko S. I. (2016). Osnovy zdorovohgo kharchuvannia ta fizychna reabilitatsiia pry ozhyrinni I–II stupenia studentiv VNZ [Fundamentals of healthy nutrition and physical rehabilitation in obesity of I–II degree students of the university]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii I zahalnoosvitnii shkolakh – Pedagogy of formation of creative personality in higher and secondary schools, 46 (99). 321–327. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2016_46_47 (in Ukrainian).
5. Kirichenko O. V., Napalkova T. V., Lutsenko S. G., Sokol L. G. (2016). Fizychna reabilitatsiia studentok VNZ z nadlyshkovoiu masoiu tila ta ozhyrinni I–II stupenia. [Physical rehabilitation of university students with overweight and obesity I–II degree]. Visnyk. Seriia: pedahohichni nauky, fizychne vykhovannia ta sport – Herald. Series: Pedagogical Sciences. physical education and sports, 136, 100–103. http://VchdpuPN_ 2016_136_26.pdf (in Ukrainian).
6. Marchenko V. A., Kalmikova Y. S. (2017). Analiz efektyvnosti prohram fizychnoi terapii pty alimentarnomu ozhyrinni [Analysis of the effectiveness of physical therapy programs in alimentary obesity]. Fizychna reabilitatsiia ta rekreatsiino-ozdorovchi tekhnolohii – Physical rehabilitation and recreational and recreational technologies, 1, 33–43. http://journals.uran.ua/frir_journal/article/view/122647 (in Ukrainian).
7. Podkopay T. V., Markova V. A. (2016). Deiaki rezultaty zastosuvannia prohramy fizychnoi reabilitatsii zhinok molodoho viku pry alimentarnomu ozhyrinni na osnovi vykorystannia elementiv ozdorovchoho fitnesu [Some results of the application of the program of physical rehabilitation of young women with alimentary obesity based on the use of elements of wellness fitness]. Fizychna reabilitatsiia ta rekreatsiino-ozdorovchi tekhnolohii – Physical rehabilitation and recreational and recreational technologies, 2, 74–76. http://journals.uran.ua/ frir_journal/article/view/90001/85444 (in Ukrainian).
8. Sluchenskaya R. V., Yerokhova A. A. (2017). LFK u vyshchomu navchalnomu zakladi yak sposib borotby iz zaivoiu vahoiu [Exercise training in higher education as a way to combat overweight]. Psykholoho-pedahohichni osnovy humanizatsii navchalno-vykhovnoho protsesu v shkoli ta VNZ – Psychological and pedagogical bases of humanization of educational process in school and university, 1, 202–208. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppog_ 2017_1_31 (in Ukrainian).
9. Pyurko V. Ye., Khrystova T. Ye., Kazakova S. M. (2018). Methods composition of physical therapy in disorder of substances exchange in young girls. Biolohichni, medychni ta naukovo-pedahohichni aspekty zdorovia liudyny. Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii – Biological, medical, scientific and pedagogical aspects of human health: Proceedings of the International Scientific Conference. MDPU, 74–79. http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/2272/ (in English).
10. Sluhenskaya R., Yerohova А. (2017). The rapeutic physical training in higher educational establishment and the problem of overweight. The Unity of Science: International Scientific Periodical Journal, 1, 44–47. https://elibrary.ru/item.asp?id=29455409 (in English).
11. Ofitsiinyi sait Vsesvitnoi organizatsii okhorony zdorovia [The official site of the World Health Organization] https://www.who.int (in Ukrainian).

Завантаження

Опубліковано

2019-03-29

Номер

Розділ

Лікувальна фізична культура, спортивна медицина й фізична реабілітація

Як цитувати

Методичні підходи до розробки комплексних програм фізичної терапії для студенток із надлишковою масою тіла й ожирінням першого ступеня на основі використання інноваційних технологій. (2019). Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 33, 117-124. http://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/789