Selection Criteria of Pupils to Specialized Sport Classes on Tourism

Authors

  • Iryna Voitovych Lesya Ukrainka Eastern European National University
  • Anna Klymchuk Lesya Ukrainka Eastern European National University

Keywords:

tourism, profile education, sport direction, selection, technical readiness, physical readiness

Abstract

Analysis of literary sources has shown that questions of sport-oriented education have been conducted by scholars. Nevertheless, selection criteria of pupils to specialized sport classes in general and to tourism specialized classes in particular remain mainly unexplored. The research objectives is to analyze the issue of future senior pupils selection to specialized sport classes, elaboration and approbation of several variants of tests for estimation of their physical and technical readiness for the purpose of selection to specialized sport classes on tourism. In the article, changes in the content of educational material as well as governmental requirements for the level of general knowledge of pupils from the «Tourism» module are revealed. It is designed, developed and approved the tests of physical and motor readiness of pupils of the 9-th grades for being selected to study tourism at the profile level. Approbation made it possible to confirm the effectiveness of the obtained results.

References

1. Войтович І. М. Проблеми профілізації навчання в старшій школі за спортивним напрямом / І. М. Войтович // Волинь очима молодих науковців: минуле, сучасне, майбутнє : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. аспірантів і студентів (12–13 трав. 2010 р.) : у 2 т. – Луцьк : Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2010. – Т. 1. – С. 164–165.
2. Зубалій М. Зміст навчальної діяльності старшокласників зі спортивного профілю / М. Зубалій // Здоров’я та фізична культура. – 2008. – № 3. – С. 1–5.
3. Іванова Л. Особливості профільного навчання з фізичної культури / Л. Іванова // Фізичне виховання в школі. – 2004. – № 1. – С. 5–6.
4. Котова О. В. Профільне навчання в старшій школі за спортивним напрямом, його сутність та проблеми / О. В. Котова // Вісник Запорізького національного університету – 2012. – № 1. – С. 48–53.
5. Латыпов И. К. Непрерывное профессиональное образование в сфере физической культуры: состояние, проблемы и перспективы / И. К. Латыпов // Теория и практика физ. культуры – 2004. – № 9. – С. 50–54.
6. Круцевич Т. Ю. Контроль в физическом воспитании детей, подростков, юношей / Т. Ю. Круцевич, М. И. Воробьов. – Киев : ТОВ «Полиграф-Экспрес», 2005. – С. 26–27.
7. Навчальна програма з фізичної культури для загальноосвітніх навчальних закладів, 5–9 класи / рек. МОН України (лист від 01.07.09 №1/11-4630) ; Т. Ю. Круцевич [та ін.]. – Київ, 2009. – 117 с.
8. Навчальна програма з фізичної культури, профільний рівень 10–11 клас / рек. Міністерством освіти і науки України (лист №1/11-8298 від 31.08.10) [Електронний ресурс] ; В. Єрмолова [та ін.]. – Київ, 2010. – Режим доступу : http://kominternovskiy-ruo.edu.kh.ua/novini/id/119.
9. Ожгібесов В. М. Військово-туристське багатоборство (ВІТУРБ) / В. М. Ожгібесов ; Житомирський обласний центр туризму, краєзнавства, спорту та екскурсій учнівської молоді Житомирської обласної ради. – Житомир : Полісся, 2008. – 204 с.
10. Побірченко Н. Профорієнтація в школі: нові освітні позиції і програми / Н. Побірченко // Директор школи – 2007. – № 38 (470). – С. 2–27.
11. Трощенко В. О. Комплекс навчальних програм зі спортивного туризму (пішохідний туризм та туристське багатоборство) / схвалено Комісією з позашкільної освіти наук.-метод. ради з питань освіти МОНМСУ (протокол № 2 від 21.03.2012) ; В. О. Трощенко ; упоряд. Т. О. Горбова. – Миколаїв, 2012. – 69 с.

Published

2017-12-28

Issue

Section

Physical Education of Different Groups

How to Cite

Selection Criteria of Pupils to Specialized Sport Classes on Tourism. (2017). Youth Scientific Journal Lesya Ukrainka Eastern European National University, 28, 58-62. http://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/93