Modern Views on the System of Social Adaptation and Physical Rehabilitation of Children with Deprivation of Sensory Systems
Keywords:
social, adaptation, physical, rehabilitation, children, deprivation, sensory, systemAbstract
At the present stage of development, our country is in a position when the problems of persons with special needs are receding into the background, and especially children with limited functional capabilities do not receive the necessary attention, support, and concern from the state. Therefore, the problem of social adaptation and physical rehabilitation of children with DSS is becoming more acute and is gaining an increasing attention of the world’s community. The aim of the study: to reveal the main components of the process of social adaptation and physical rehabilitation of children with deprivation of sensory systems (DSS) in a special boarding school. Results of the work. The system of social adaptation and physical rehabilitation of children with DSS, who need correction of physical and / or mental development, should ensure the complexity and continuity of medical, psychological, pedagogical, social, labor and physical rehabilitation in order to create optimal conditions for their physical, mental, intellectual development. Conclusions. The analysis of sources, which highlight the problems of social adaptation and physical rehabilitation of children with limited functional capabilities, suggests that, firstly, there is a multidirectional search for ways to socialize children with DSS; secondly, the role of physical culture in social adaptation and physical rehabilitation of such children is openly underestimated.
References
2. Кашуба В. А. К вопросу использования коррекционно-профилактических технологий в практике адаптивного физического воспитания / В. А. Кашуба, А. А. Дьяченко // Современный олимпийский и паралимпийский спорт и спорт для всех : материалы ХІІ Междунар. науч. конгресса. – Москва, 2008. – Т. 2. – С. 31–32.
3. Положення про спеціальну загальноосвітню школу (школу-інтернат) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку. – Київ, 2008. – 24 с.
4. Постанова Кабінету Міністрів України від 5 липня 2004 р. № 848 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку». – Київ, 2004.
5. Прo внесення змін дo Закoну України «Прo фізичну культуру і спoрт» та інших закoнoдавчих актів України : Закoн України від 17 листoп. 2009 р. № 1724 –VI // Відoмoсті Верхoвнoї Ради України. – 2010. – № 7. – С. 50.
6. Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам : Закон України від 16 лют. 2000 р. № 2109 – 3 // Урядовий кур’єр. – 2000. – 19 груд. – С. 11.
7. Савлюк С. Концептуальні основи концепції просторової організації тіла дітей 6–10 років із депривацією сенсорних систем у процесі фізичного виховання / Світлана Савлюк // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. – 2017. – Вип. 3 (39). – С. 180–185 (Фахове видання України, яке включено до міжнародної наукометричної бази Index Copernicus).
8. Озолина Е. «Адаптивная физическая активность» как новая дисциплина в семействе спортивных наук» / Е. Озолина, В. Дмитриев, Н. Рубцова // Наука в олимпийском спорте. – 2002. – № 2. – С. 97–105.
9. Хода Л. Д. Методология социальной интеграции не слышащих людей в различных видах адаптивной физической культуры : дис. … д-ра. пед. наук : 14.00.04 / Хода Людмила Дмитриевна. – Хабаровск, 2008. – 405 с.
10. Чудна Р. В. Адаптивне фізичне виховання дітей з вадами розвитку : навч.-метод. посіб. / Р. В. Чудна. – Донецьк : Норд-Пресс, 2011. – 312 с.
11. Шапкова Л. В. Частные методики адаптивной физической культуры : учебник / под общ. ред. Л. В. Шапковой. – Москва : Сов. спорт, 2007. – 608 с.