Особливості рухової активності та показників фізичного здоров’я учнів старшого шкільного віку

Автор(и)

  • Тарас Блистів Національний університет фізичного виховання та спорту України
  • Леонід Пилипей Сумський державний університет https://orcid.org/0000-0003-3508-1675

Ключові слова:

рухова активність, здоров’я, хлопці, дівчата, програма, туризм

Анотація

У статті подано результати визначення структури й обсягу рухової активності та показники фізичного здоров’я хлопців і дівчат віком 15–16 років як складових частин розробки програми оздоровчо-рекреаційних занять. Для виконання завдань дослідження використано такі методи дослідження: антропометричні, педагогічні, методи математичної статистики. Для установлення добового обсягу рухової активності хлопців і дівчат 15–16 років застосовано методику Фремінгемського дослідження, а для визначення рівня фізичного здоров’я – методику експрес-діагностики соматичного здоров’я Г. Л. Апанасенка. У дослідженні брали участь 50 учнів 15-річного віку (33 хлопці й 17 дівчат) і 49  – 16-річного віку (34 хлопці та 15 дівчат). Результати проведеного нами дослідження рухової активності хлопців і дівчат 15–16 років підтвердили дані спеціальної літератури про низький рівень рухової активності цього статево-вікового контингенту. У школярів 15–16 років у відсотковому співвідношенні на базовий, сидячий та малий рівні припадало близько 93–94 % добової рухової активності, а на середній і високий – 6–7 %. У дівчат 15–16 років зафіксовано меншу тривалість високого й середнього рівнів рухової активності, порівняно з хлопцями. Проте достовірної різниці в розподілі за рівнями рухової активності хлопців і дівчат нами не виявлено (p>0,05). Упродовж дослідження не виявили серед хлопців та дівчат 15–16 років осіб із високим (безпечним) рівнем соматичного здоров’я серед досліджуваного контингенту. Оцінювання рівня соматичного здоров’я за методикою Г. Л. Апанасенко дало змогу встановити, що в хлопців і дівчат 15–16 років середньостатистичний результат суми балів відповідає низькому рівню соматичного здоров’я. Отримані дані педагогічного експерименту використано нами для розробки оздоровчо-рекреаційної програми із застосуванням засобів пішохідного туризму.

Посилання

1. Andryeyeva, O. (2015). Roztobka ta vprovadzhennia tekhnolohii proektuvannia aktyvno rekreatsiynoi diyalnosti riznykh hurp naselennia [Development and implementation of the technology for design of active recreational activities of various groups of the population]. Sportyvnyi visnyk Prydniprovya [Sports Bulletin of Prydniprovya], 1, 4–9 (in Ukrainian).
2. Andryeyeva, O., & Hakman, A. (2011). Tekhnolohiya rozrobky rekreatsiyno-ozdorovchykh program u litniomu ozdorovchomu tabori [Technology of development of recreation and health programs in a summer health camp]. Slobozhanskyi naukovo-sportyvnyi visnyk [Slobozhansk scientific and sports bulletin], 4, 216–220 (in Ukrainian).
3. Andryeyeva, O., & Kovaliova, N. (2012). Tekhnolohiya proektuvannia rekreatsiynoi diyalnosti starshoklasnykiv [Technology of designing recreational activity of senior pupils]. Teoriya i metodyka fizychnoho vykhovannia i sportu [Theory and methods of physical education and sport], 2, 29–33 (in Ukrainian).
4. Blahiy, O., & Andryeyeva, O. (2011). Rukhova aktyvnist, yak factor formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia uchnivskoi molodi [Motor activity as a factor in the formation of healthy lifestyle of student youth]. Aktualni problem fizychnoho vykhovannia, reabilitatsii, sportu ta turyzmu [Topical problems of physical education, rehabilitation, sports and tourism], 27–28 (in Ukrainian).
5. Dutchak, M. (2015). Paradyhma ozdorovchoi rukhovoi aktyvnosti: teoretychne obgruntuvannia i praktychne zastosuvannia [Paradigm of recreational motor activity: theoretical substantiation and practical application]. Teoriya i metodyka fizychnoho vykhovannia i sportu [Theory and methods of physical education and sport], 2, 44–52 (in Ukrainian).
6. Natsionalna stratehiya z ozdorovchoi rukhovoia ktyvnosti v Ukraini na perioddo 2025 roku «Rukhova aktyvnist – zdorovyi sposib zhyttia – zdorova natsiya» [National strategy for motor activity improvement in Ukraine up to 2025 «Motor activity –healthy lifestyle –healthy nation»]. Retrieved fromhttp://zakon0.rada. gov.ua/laws/show/42/20160 (in Ukrainian).
7. Krutsevych, T. (2017). Teoriya i metodyka fizychnoho vykhovannia [Theory and methodology of physical education]. Kyiv: Olimpiyskaya literatura (in Ukrainian).
8. Tomenko, O. (2013). Riven rukhovoi aktyvnosti pidlitkiv ta shliakhy yoho pidvyshchennia na osnovi vykorystannia zakhodiv ozdorovcho-rekreatsiynoho spryamuvannia [The level of motor activity of adolescents and ways of its increase based on the use of recreational and recreational activities]. Slobozhanskyi naukovo-sportyvnyi visnyk [Slobozhansk scientific and sports bulletin], 3, 19–24. Retrieved from http: //nbuv.gov.ua/ UJRN/snsv_2013_3_7 (in Ukrainian).
9. Hripkova, A., Antropova, M., & Farber, D. (1990). Vozrastnaya fiziologiya i shkolnaya gigiena [Age physiology and school hygiene]. Moscow: Prosveshchenie (in Russian).
10. Yarmak, O. (2010). Analiz funktsionalnoho stanu sertsevo-sudynnoi, dykhalnoi ta tsentralnoi nervovoi systemy yunakiv 15–17 rokiv [Analysis of the functional state of the cardiovascular, respiratory and central nervous system of boys 15–17 years old]. Sportyvnyi visnyk Prydniprovya [Sports Bulletin of Prydniprovya], 2,175–177 (in Ukrainian).

Завантаження

Опубліковано

2018-06-02

Номер

Розділ

Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення

Як цитувати

Особливості рухової активності та показників фізичного здоров’я учнів старшого шкільного віку. (2018). Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, 30, 59-64. http://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/article/view/34